
в
 н

а
ш

о
м

у
 п

р
о

ст
о

р
і

А
вт

о
р

: Ф
ед

о
р

 В
іц

о
, П

р
яш

ів
, С

ло
ва

чч
ин

а



зміст
„Український журнал“
  www.ukrzurnal.eu
Інформаційний культурно-політичний 
місячник для українців у Чехії, Польщі 
та Словаччині
№ 7–8 (59), 2010, рік п’ятий  
Видає:  РУТА, e-mail: ukrzur@seznam.cz 
Редколегія:
Прага – Ленка Віх (головний редактор), 
Богдан Копчак, Валентина Люля, 
Інна Біланин, Івана Ґрешлик, Богдан 
Зілинський, Рене Кочік, Яна Леонтієва
Варшава – Ростислав Крамар, 
Петро Тима, Анна Коженьовська-Бігун, 
Ярослав Присташ 
Пряшів – Олесь Мушинка
Київ – Богдана Матіяш, 
Анастасія Левкова, Петро Андрусечко

Коректор: Надія Іздрик
Художнє оформлення 
та верстка: Ондра Гулеш 
Дистрибютор: CZ Press spol. s.r.o.

Часопис видається за фінансового 
сприяння Міністерства культури ЧР  
За достовірність викладених фактів 
відповідає автор статті. 
Редакція залишає за собою право 
не у всьому погоджуватися з думками 
і поглядами авторів, скорочувати 
матеріали і виправляти мову. 
Рукописи не повертаються.

Реєстрація: МК ČR E 16026
ISSN 1802-5862

вдома на чужині
  7 Лубош Палата
 Два обличчя Словаччини
  8 Олександр Бойченко
 Знову актуальний
  9 Петро Андрусечко
 Україну покинув патріот
10 Пшемислав Журавський вель Ґраєвський: 
 „Зовнішня політика Польщі лягла у дрейф“
11 Анджей Бжезєцкі
 Спокійно, це лише Янукович

гості
13 Наталія Лигачова: 
 „Влада врешті-решт певною мірою 
 окупує інформаційний простір України“

тема: як вийти з пекла?
17 Олена Коркодим
 „Стоп цензурі!“: книга скарг і пропозицій
19 Андрій Куликов
 Пущені на самоплив
20 Отар Довженко
 Країна переможеної теледемократії
22 Алла Лазарева
 Українська журналістика: як вийти з Пекла?
25 Олег Панфілов
 „Військові“ умови російської журналістики
26 Віктор Замятін
 Хвороби української журналістики

27 Дана Мігалікова
 Свобода слова по-іспанськи
28 Кася Кльош
 Ванна із ватних кульок як метафора 
 білоруського інформаційного простору
30 Петро Тима
 Медіа меншини над Віслою

www.ukrzurnal.eu 

Сьогоднішня ситуація 
гірша. Тоді ми мали справу 
з темниками, які присилалися 
факсом, електронною 
поштою. Нині маніпуляції 
в ефірі стали набагато 
тоншими, аніж у 2004 році.

Медіа-спільнота, яка склалася 
в Україні, не має ні достатнього 
впливу на процеси, що 
протікають у суспільстві 
і державі, ні достатнього 
розуміння цих процесів. 
Вона значною мірою існує 
в інформаційному і культурному 
просторі, створеному за 
межами України...



з краю
33 Михайло Самусь
 Армійські 100 днів Януковича

35 Петро Андрусечко
 Згортання демократії?
38 Володимир Фесенко: 
 „Йдемо по зачарованому колу“
 Катерина Шестакова
41 Багата Буковина

культревю
44 Костянтин Москалець: 
 „Ти бачиш те, чого ніхто на світі 
 не бачить, окрім таких, як ти сам“
47 Костянтин Москалець
 Вірші
48 Тамара Злобіна
 Повернення до кольору
49 Олег Коцарев
 Бароко над Десною
50 Ігор Ісаєв
 Коли Національний музей квітне райдугою
51 письменницька колонка
 Остап Сливинський
 Бобковський
52 Юрко Іздрик
 ПАРА ТОН ДОЗ
53 музика
54 Олек Веремко-Бережний
 Біди українського перекладу
56 Любов Якимчук
 Хороший письменник – мертвий письменник
57 pецензії та анотації

Наш читачу!

Літній, подвійний номер „Українського 
журналу“ фактично продовжує попереднє 
число, майже повністю присвячене діям нового 
президента України та його уряду. Якщо 
минулого разу ми більше уваги приділяли 
українській закордонній політиці, то нині, 
зважаючи на нещодавні події, зосередились на 
проблемах внутрішніх, передусім – на питаннях, 
пов’язаних зі свободою слова. Хоча матеріали 
рубрики „З краю“ інформують також про інші 
сфери політики нової влади. 

Те, що охорона президента збиває з ніг 
журналіста лише тому, що той не підкорився 
їхньому наказу, або вимоги Банкової не 
давати в телеефір „кадри з вінком“ – усе це 
не видається аж таким дивним для людини, 
яка знає українські реалії. Проте зі зміною 
влади в Україні почастішали повідомлення 
журналістів про втручання власників ЗМІ 
в редакційну роботу. Міжнародні організації, 
зокрема „Репортери без кордонів“ чи ПАРЄ, 
почали висловлювати своє занепокоєння. 
Президент пообіцяв з журналістами зустрітися, 
подискутувати і щось вирішити, але врешті-
решт передав цю справу не кому іншому, 
як голові Служби безпеки України Валерію 
Хорошковському. І тут, мабуть, ховається 
найбільша проблема. По-перше, чому такими 
питаннями має відразу займатися СБУ? По-
друге, як взагалі можливо, що головою Служби 
безпеки є один із найбагатших українців? По-
третє, як головою СБУ може бути медіамагнат? 

Експерт у питаннях медіа Наталія Лигачова, 
розмову з якою публікуємо в рубриці „Гості“, 
каже, що величезна частка провини за нинішній 
стан журналістики лежить на попередній владі, 
яка чи то не змогла, чи то не захотіла провести 
легіслативні зміни і створити громадське 
телебачення. Мабуть, тому нині їй доводиться 
збирати урожай своєї неспроможності, цього 
разу – в опозиції. Хоча не варто забувати 
і про відповідальність журналістів, більшість 
з яких ніколи особливо не переймалася 
журналістською етикою. 

Наразі невідомо, як далеко зайде у своїх 
діях нинішня рішуча й скоординована влада, 
і де саме на цьому шляху їй забракне сил. 
Принаймні тем для наступного номера нам ще 
вистачить. 

Гарного вам літа і до побачення у вересні.

www.ukrzurnal.eu

Свої 100 днів при владі 
у сфері безпеки і оборони 
В. Янукович відзначив 
відмовою України від 
вступу до НАТО, а також 
обіцянками забезпечити 
територіальну цілісність 
та державний суверенітет 
через позаблоковий 
статус.

УЖ у мережі Facebook!
„Український журнал“ уже доступний в мережі 
Facebook, де для всіх охочих відкрито простір для 
дискусій та коментарів стосовно актуальних та 
архівних номерів нашого часопису.
Окрім сторінки „Український журнал“, пропонуємо 
також відвідати групу „Фільми України / Films 
of Ukraine“, де можна ознайомитись з актуальною 
інформацією про перегляди українського кіно 
в Празі та про закордонні фестивалі й акції, 
в рамках яких презентуються українські фільми.



6

в д о м а  н а  ч у ж и н і

Нетрадиційні 
форми туризму

С ловацько-польсько-україн-
ський проект „Зелені Полонини, 
зелена магістраль туризму, зелене 
світло для кооперації“ розпочався 
рік тому. Нещодавно відбулася 
чергова серія семінарів експертів 
туризму зі Словаччини, Польщі та 
України. Мета проекту – підтримка 
нетрадиційних форм туристичних 
маршрутів на території Східної 
Словаччини та Західної України, 
в тому числі кінного, пішого, вело-
сипедного, але й мотоциклетного, 
автомобільного та залізничного 
туризму, спортивного параплане-
ризму, сплаву по річках тощо. 

Завданням проекту, крім іншого, 
є створення необхідної інфра-
структури та „еко-освіта“ туристів 
та населення даних регіонів.

Проект здійснюється за сприян-
ня муніципалітету м.Стакчин і за 
фінансової підтримки Програми 
Норвезького Фінансового Меха-
нізму (Program of the Norwegian 
Financial Mechanism – „NORWAY 
GRANTS“). Партнери проекту: 
Міжнародна асоціація інституцій 
регіонального розвитку „МАІРР“ 
(включає організації з Польщі, 
Словаччини, Угорщини, Румунії та 
України) – з українського та Аген-
ція регіонального розвитку „Поло-
нина“ – зі словацького боку. 

Без права на 
безкоштовне 
навчання

Верховна Рада України від-
мовилася надати закордонним 
українцям право на безкоштовне 
навчання у вищих навчальних за-
кладах. За ухвалення відповідного 
законопроекту проголосував 31 
депутат при мінімально необхідних 
226.

Законопроектом, який було 
зареєстровано у вересні 2008 
року, передбачалося встановити, 
що закордонні українці нарівні 
з громадянами України мають 
право на безкоштовне навчання 
в державних і комунальних ВНЗ на 
конкурсній основі. Автором цього 
законопроекту є депутат Верхо-
вної Ради від фракції блоку „Наша 
Україна-Народна Самооборона“ 
Борис Тарасюк.

В Ізраїль – 
від осені без віз

20 червня ізраїльський уряд про-
голосував за скасування віз для 
України. Для завершення справи 
потрібно, аби рішення підписали 
міністри закордонних справ двох 
країн, потім воно має бути ратифіко-
ване в парламентах обидвох держав 
і через три місяці рішення набере 
чинності. 

За даними міністра туризму Із-
раїлю Стаса Місєжнікова, у 2009 
році Ізраїль відвідали 73,5 тис. 
туристів з України. Очікується, що 
в результаті скасування віз кількість 
українських туристів зросте до 200 
тисяч осіб на рік.

Новітні рабовласники 
привозили рабів 
з Балканів

Різні форми зловживань найма-
них робітників з України в країнах 
Заходу давно не є таємницею. Але 
на цей раз саме українці вирішили 
заробити на робітниках з бідніших 
країн Європейського Союзу, яких 
в Чехію можна привезти без віз, без 
перевірки на кордоні і без дозволу 
на працю.

Група українців, яка зараз уже си-
дить за ґратами, виступила в ролі ра-
бовласників. А рабами в неї – не зі 
своєї волі – стали знедолені румуни, 
болгари і українці. Понад 20 осіб.

На волю новітніх рабів поліція 
Чехії визволила після того, як один 
із румунів зміг утекти від рабовлас-
ників і податися у посольство своєї 
країни. У справі злочинної групи об-
ласний суд у місті Усті-над-Лабе, що 
на північному заході Чехії, в середині 
червня виніс вирок. Їхні вчинки суд 
кваліфікував як торгівлю людьми 
і двох звинувачених, Володимира 
Дубленича і Василя Бенцу, покарав 
сімома роками ув’язнення, а третьо-
го, Михайла Завацького, терміном 
на 5 років. Українцям загрожувало 
аж 12 років покарання.

Група українців, з березня 2008-го 
аж до свого затримання відділом бо-
ротьби з організованою злочинніс-
тю в лютому 2009 року, присвоюва-
ла майже всю зарплату двох десятків 
заробітчан з Болгарії, Румунії і Укра-
їни, знущалася над ними, змушувала 
працювати по 17–20 годин на день, 
погрожувала побоями. Вдень під 
час роботи за робітниками пильно 

наглядали, а на ніч усіх закривали 
в гуртожитку на ключ. У заробітчан 
забрали не лише паспорти та гроші, 
але і свободу та людську гідність.

Українці наобіцяли заробітчанам 
невелику, зате стабільну зарплату, 
три долари за годину праці, але по-
тім змушували їх, як новітніх рабів, 
працювати на полі та на м’ясокомбі-
наті аж по дві зміни, але виплачували 
їм лише „копійки“ – від 8 до 20 до-
ларів на тиждень. На ці гроші люди 
повинні були самі прохарчуватись 
– тому їли раз на день, переважно 
лише картоплю. Недоїдали, деколи 
навіть голодували.

„Заробітчани не отримували обі-
цяної зарплати, її в них відбирали 
нібито як оплату за проживання 
в гуртожитку. Троє українців, зокре-
ма Василь Бенца, застосували до за-
робітчан і зброю – газовий пістолет 
та електрошокер“, – прокоментува-
ла вирок суду в Усті-над-Лабе його 
прес-секретар Ірена Єржабкова.

Слідству допомогли не лише свід-
чення потерпілих, але і письмові до-
кази, які було знайдено при обшуках, 
зокрема блокноти з нотатками. З них 
слідчі змогли підрахувати, що група 
українських злочинців заробила на 
своїх рабах сотні тисяч доларів.

Справа новітніх рабовласників 
і рабів була абсолютно новою для 
поліції і для обласного суду. „Це 
вперше, коли подібну справу роз-
глядав обласний суд в Усті-над-Лабе. 
Ні з чим подібним ми дотепер не 
зустрічалися. Частина потерпілих 
була з України, частина – з Болгарії, 
інші – з Румунії. Всі згодом поверну-
лися на батьківщину без жодного 
заробітку“.

Європейський 
молодіжний центр 
в Карпатах

Польсько-український Центр зус-
трічей академічної молоді може бу-
ти створений в українській частини 
Карпат в 2015 році. 

Центр має бути споруджений 
в селі Микуличині (Івано-Франків-
ська область) і буде профінасований 
за кошти програм транскордонного 
співробітництва Європейського Со-
юзу, інших європейських програм 
допомоги та, можливо, коштів урядів 
України та Польщі. 

Вартість проекту оцінюється 
в близько 4 мільйони євро. Україна 
вже виділила близько 900 тисяч гри-



7

вень на проведення робіт із під-
готовки проектно-кошторисної 
документації. 

Центр може слугувати не 
лише молодіжним обмінам та 
налагодженню контактів між 
українцями та поляками, але та-
кож з іншими молодими людьми 
із Європейського Союзу. 

Окрім житлових приміщень, 
матиме Центр і залу на триста 
людей, конференційні, акаде-
мічні та рекреаційні приміщення, 
а також оглядовий майданчик, 
з якого буде видно всю місцевість. 

Створення Польсько-україн-
ського центру зустрічей акаде-
мічної молоді ініціювали Вар-
шавський та Прикарпатський 
національний університет в Іва-
но-Франківську, які презентува-
ли цю ідею президентам Польщі 
та України в липні 2007 року. 

Україна підписала 
угоду про зону 
вільної торгівлі 
з ЄАВТ

Міністр закордонних справ 
України Костянтин Грищенко, 
перебуваючи з робочим візитом 
в Ісландії, підписав 24 червня 
Угоду про зону вільної торгівлі 
з Європейською асоціацією 
вільної торгівлі. 

Європейська асоціація вільної 
торгівлі є зоною вільної торгівлі, 
яка об’єднує митні території чо-
тирьох європейських країн, які 
не вступили до Європейського 
Союзу – Республіки Ісландія, 
Князівства Ліхтенштейн, Коро-
лівства Норвегії та Швейцар-
ської Конфедерації. 

Зона вільної торгівлі забез-
печує країнам-членам режим 
вільної торгівлі товарами та 
послугами, а також гарантує 
вільний рух капіталів і фізичних 
осіб. 

Три країни-члени ЄАВТ – Іс-
ландія, Ліхтенштейн та Норвегія 
– входять до Європейського еко-
номічного простору (ЄЕП). ЄЕП 
об’єднує ринки 27 країн-членів 
Євросоюзу і трьох країн-членів 
ЄАВТ у спільний ринок обсягом 
близько 490 млн. споживачів, 
що робить його найбільшим 
регіональним інтеграційним 
об’єднанням у світі.

Існують дві Словаччини, і, наскільки я знаю цю країну, вони були завжди. Сло-
ваччина А – впевнена у собі, відкрита світові, не націоналістична, яка визнає 
угорців, українців, і навіть ромів як рівноцінних партнерів, повноцінних громадян 
Словацької Республіки. Це Словаччина успішних, умілих і освічених людей; тут 
виробляються найдорожчі і найкращі автомобілі на найбільшому в Європі за-
воді концерну VW; тут бурхливо розвиваються міста, що стають все гарнішими. 
Словаччина яскравих інтелектуалів, ідеї яких виходять за межі власної країни, 
прекрасних театральних діячів, чудових музикантів.

Утім, існує і Словаччина Б, яка несе на собі весь тягар нелегкого життя в країні. 
Це словаки, які все ще не мають, слушно чи ні, впевненості в існуванні своєї дер-
жави, яким нові часи після 1989 року хоч і принесли свободу, але, як каже стара 
приказка, свободою не наїсися. Словаки, які на власній шкірі пізнали, як це, коли 
новий власник викрадає завод, що потім закриється, і коли гідної роботи немає 
не тільки в рідному місті, але і довкола в радіусі десятків кілометрів. У бідності 
і безнадії може статися всяке, людина шукає опору – у державі або в політиках, 
які роздають обіцянки, навіть знаючи, що не зможуть їх виконати. Словаки, які 
ненавидять слово „реформи“, оскільки вони дуже добре знають, що це означає.

За кілька днів я проїхав усю Словаччину, – не така вона вже і маленька, як 
може здаватись, – уздовж і впоперек. Я бачив обидві Словаччини, десь чітко 
розмежовані, а десь – взаємно переплетені, як-от у Земплінській Шираві, де 
поруч стоять зруйнований маяк і гарний новий пансіонат. Або на самому сході, 
за містом Михайлівці, де серед поля виростає цілком новий величезний завод. 
А всього за кілька кілометрів від нього заводи, що в комуністичні часи були од-
ними з найкращих у країні, руйнуються просто на очах. Однієї спекотної літньої 
ночі я сидів на площі у Сніні, центрі найсхіднішого району Словаччини, місті 
панельних будинків, в якому, крім ангарів магазинів „Billa“ і „Tesco“, нічого від 
часів комунізму не змінилося. Через три дні я сидів у братиславському комплексі 
„Eurovea“, що пахнув новизною і де я почувався, як у недалекому Відні. У Сніні пи-
во коштувало вісімдесят центів, у братиславському ж комплексі „Eurovea“ – три 
євро п’ятдесят центів. Гадаю, це досить чітко відображає співвідношення зарплат 
у двох містах, які наче ніколи і не належали до однієї держави.

Відколи Словаччина є самостійною і демократичною державою, ці дві Сло-
ваччини завжди зіштовхуються на виборах. Це зіткнення завжди жорстке, як 
і різниця між світоглядами двох Словаччин. Варто додати, що боротьба є на-
стільки рівною, що і дрібниця може вплинути на перемогу однієї і дуже гіркий 
програш іншої сторони. 

З того часу, як на початках словацької самостійності за владу взявся авто-
ритарний прем’єр Владімір Мечіар, типовий політик Словаччини Б, кожні ви-
бори – це питання прямування Словаччини як держави. Прямування на Схід 
або на Захід. За влади Мечіара у Словаччині не тільки консервувалось багато 
чого з комунізму, але через мечіарівську „напівдемократію“ країна була навіть 
вилучена з кандидатів на членство у НАТО і ЄС. Від шести років влади Мечіа-
ра Словаччина приходила до тями впродовж восьми років влади Мікулаша 
Дзурінди. Після жорстких реформ, які хоч і підняли економіку і привели до кра-
їни закордонних інвесторів, але вдарили по життєвому рівні багатьох словаків, 
прийшов сорокарічний учень Мечіара, демагог, колишній комуніст Роберт Фіцо. 
Реформи, які обіцяв скасувати, не скасував, Словаччина не вийшла ні з НАТО, ні 
з ЄС, було навіть запроваджене євро, але атмосфера в країні змінилася. Фіцо 
всюди бачив ворогів – у вільних медіа, словацьких угорцях, транснаціональних 
концернах. Із упевненої у собі Словаччини за чотири роки він зробив малу за-
комплексовану країну.

На виборах в половині червня, хоч і на трішки, але Словаччина А, у вигляді 
команди чотирьох правих партій, виграла. Або, точніше, виграла мрія про таку 
країну. Уряд першої словацької прем’єрки Івети Радічової буде мати важке за-
вдання – збільшити перевагу Словаччини А над Словаччиною Б настільки, щоб 
уже на наступних виборах не треба було переживати за словацьку державу. 
Уряд має завдання відправити не тільки Мечіара, але також Фіца і націоналіста 
Яна Слоту на політичну пенсію, щоб нарешті Словаччина зайняла своє місце 
в Європі. У демократичній Європі – хоч і не в західній, але принаймні у централь-
ній її частині.

Лубош Палата, редактор чеської газети „Lidové noviny“,

Два обличчя Словаччини

7



в д о м а  н а  ч у ж и н і

8

Рівно десять років тому, 4 липня 
2000 року, помер Ґустав Герлінґ-
Ґрудзінський. І щойно тепер його 
opus magnum – роман „Інший світ“ 
– дочекався українського перекла-
ду (правда, з типографії книжка 
ще не вийшла, але до кінця літа 
вийде). З одного боку, соромно, що 
так пізно, з другого, саме сьогодні, 
автобіографічний роман колиш-
нього в’язня ГУЛАГу знову набуває 
в Україні актуального звучання.

А ще з якогось третього боку, 
не намагаючись виправдати ха-
рактерну українську повільність, 
варто згадати, що й на Заході шлях 
Герлінґа-Ґрудзінського до читача 
був значно складнішим, ніж можна 
було б очікувати. Хоч ніби поча-
ток виглядав обнадійливо. Автор 
передмови до англійського (воно 
й було першим) видання „Іншого 
світу“ 1951 року Бертран Рассел 
писав: „З-поміж багатьох читаних 
мною книжок на тему того, що 
довелося пережити жертвам со-
вєтських в’язниць і таборів, “Інший 
світ” Ґустава Герлінґа-Ґрудзінського 
справив на мене найбільше вра-
ження і є найкраще написаним. Йо-
му притаманна рідкісна сила про-
стого й живого опису, а правдивість 
жодного з його місць абсолютно 
неможливо поставити під сумнів“. 
Книга викликала схвальні рецензії 
в Англії – схвальні щодо автора, 
але нажахані змальованою ним 
картиною. Здавалося, невдовзі 
„Інший світ“ струсоне й континен-
тальною Європою, змусивши її 
нарешті по-справжньому відкрити 
очі на сталінський режим і впізнати 
в ньому „тоталітарного близнюка“ 
нацизму. Проте цього не сталося. 
До прикладу, в Італії (а від 1955 
року до самої смерті Герлінґ-Ґру-
дзінський мешкав у Неаполі) „Інший 
світ“ десятиліттями „не помічався“, 
у Франції ж книга взагалі тридцять 
п’ять років не могла пробитися до 
друку, незважаючи навіть на „про-
текцію“ Альбера Камю.

Коротко цей парадокс можна по-
яснити так: постаралися „корисні 
ідіоти“, тобто, за визначенням Брю-
са Торнтона, „люди, які, живучи в лі-
берально-демократичних країнах, 
надають моральну й матеріальну 
допомогу ідеям тоталітаризму“. 
Своїх „корисних ідіотів“ у Європі 

достатньо мав СССР, не бракує їх 
і путінській Росії. Але якщо нинішні 
є не так ідіотами, як сконцентро-
ваними переважно на вершинах 
влади „реальними політиками“, 
що діють радше з прагматичних 
міркувань, вдаючись до риторики 
про „загальнолюдські цінності“ та 
„невід’ємні права і свободи“ лише 
після залагодження нафтогазо-
вих питань, то їхні попередники 
частіше засідали по видавництвах 
і кав’ярнях та вважали себе лі-
вими інтелектуалами й ідейними 
поборниками прогресу. Герлінґ-
Ґрудзінський на власній – облізлій 
в архангельській тайзі – шкірі 
пересвідчився, що таке совєтський 
прогрес, тож вів із корисними для 
Кремля західними ідіотами запеклу 
інтелектуальну війну дослівно до 
останнього подиху.

Крім безпосереднього табірного 
досвіду, поштовхом до написання 
„Іншого світу“ став каторжний 
роман Федора Достоєвського „За-
писки з Мертвого дому“, що вже на 
першій сторінці засвідчує підзаголо-
вок „Совєтські записки“ та відповід-
ний епіграф про „заживо Мертвий 
дім“. Подібними є і структура обох 
творів, і спосіб розгортання оповіді. 
Чимало сцен і мотивів „Іншого світу“ 
прямо перегукуються з „Мертвим 
домом“: підконвойна робота, ви-
хідний день, Різдво, лазня, лікарня, 
виступ „художньої самодіяльності“, 
невдала втеча тощо. Нарешті, ро-
ман Достоєвського присутній в „Ін-
шому світі“ й буквально: саме його 
читає в таборі Герлінґ-Ґрудзінський 
і в розділі, який так і називається 
– „Записки з Мертвого дому“, – роз-
повідає про свої враження від цієї 
лектури.

Враження належали до най-
сильніших за весь час ув’язнення: 
„Не те приголомшувало у Досто-
євського, що він умів описати не-
людські страждання так, ніби вони 
становили лише природну частину 
людської долі, а те, що… між його 
і нашою долею ніколи не було 
навіть найменшої перерви… І чим 
захланніше я пив з отруєного дже-
рела “Записок з Мертвого дому”, 
тим більшу, майже таємну радість 
знаходив у думці, яка вперше за рік 
зблиснула в моїй голові – думці про 
самовизволення через самогуб-
ство“. На щастя, знайома Герлін-

ґа-Ґрудзінського, Наталія Львівна, 
яка дала йому почитати „Записки“, 
попросила повернути їй книгу, тож 
думка про самогубство промай-
нула і більше не поверталась. Але 
залишилося сформульоване На-
талією Львівною переконання, „що 
вся Росія завжди була і до сьогодні 
є мертвим домом, що час зупинив-
ся між каторгою Достоєвського 
і нашими власними муками“.

Зідіотілим у своїй совєтофілії 
корисним „лівим інтелектуалам“ 
Заходу і цього порівняння б виста-
чило, щоб образитись на „Інший 
світ“. Не могла ж, міркували корис-
ні інтелектуали, здійснена під гас-
лами свободи і рівності революція 
нічого не змінити в колишній тюрмі 
народів. Не може, продовжували 
міркувати вони, совєтська Росія 
нічим не відрізнятися від царської. 
Що ж, більшовицька революція 
справді дещо змінила: на порядок 
зменшила норми харчування для 
в’язнів, на кілька порядків збільши-
ла „виробничі плани“, розбудувала 
ГУЛАГ і загнала в нього вмирати 
мільйони випадкових людей, пе-
ретворивши Сибір на суцільний, 
за словами Варлама Шаламова, 
„білий крематорій“. Свого часу 
царська цензура вустами барона 
Медема висловила до „Записок 
з Мертвого дому“ претензії, мов-
ляв, змальована Достоєвським 
каторга своєю м’якістю може не 
стільки запобігти злочинам, скільки 
привабити потенційних злочинців. 
І важко не погодитися з бароном: 
на тлі іншого світу Герлінґа-Ґрудзін-
ського мертвий дім Достоєвського 
з його вином, калачами і смаже-
ними поросятами здається майже 
будинком відпочинку.

Анти-герлінґівську логіку „лівих 
інтелектуалів“, у принципі, можна 
пояснити, хоч менш паскудною 
вона від цього не стане. Маючи 
себе за лівих, інтелектуали вважа-
ли своїм обов’язком відстоювати 
відповідну ідеологію, практичним 
втіленням якої їм увижався СССР. 
Проблема, однак, у тому, що ліва 
ідеологія несумісна з тоталітариз-
мом. Погодившись на друк і поши-
рення „Іншого світу“, „ліві інтелек-
туали“ опосередковано б визнали, 
що ця книга правдива, а отже, що 
комунізм і нацизм – не антагоністи, 
як хотілося вірити їм, а таки тота-

Знову актуальний



9

літарні близнюки, як наполягав 
Герлінґ-Ґрудзінський. На таку іде-
ологічну зраду „ліві інтелектуали“ 
йти не хотіли. Легше було просто 
відвернутися від мільйонів доведе-
них голодом і рабською працею 
до тваринного стану людей, легше 
було не бачити колишніх професо-
рів, які тижнями здихають у власних 
випорожненнях по бараках-тру-
парнях, і колишніх оперних співа-
чок, які віддаються уркам на очах 
цілого табору за миску баланди, 
легше було не читати книжки, в якій 
совєтську Росію названо країною, 
де „можна втратити віру в людину 
і в сенс боротьби за те, щоб їй було 
краще на землі“.

Про всяк випадок: вираз „ліві ін-
телектуали“ я беру в лапки не тому, 
що не вважаю їх інтелектуалами 
(інтелектуалом або, щонайменше, 
в.о. інтелектуала може бути й ідіот 
– хоч корисний, хоч некорисний 
– якщо він продукує й поширює 
якісь ідеї), а тому, що не вважаю їх 
лівими. Як на те, класичним – без 
лапок – лівим інтелектуалом був 
саме Герлінґ-Ґрудзінський. Тому для 
нього й не існувало принципової 
різниці між тоталітарним режимом, 
який організовує Голокост, і тоталі-
тарним режимом, який організовує 
Голодомор, між вождем, який вини-
щує уявних ворогів газом, і вождем, 
який застосовує з тією ж метою 
природні умови, лісоповал і руд-
ники.

Шкода, що істоти, які в сьогод-
нішній Україні називають Сталіна 
„великим переможцем“ і вважають 
його гідним нових пам’ятників, не 
читають таких книг, як „Інший світ“. 
Ні, навіть Ґустав Герлінґ-Ґрудзін-
ський навряд чи допоміг би їм усві-
домити, ким вони є, але принаймні 
про те, ким вони не є, в романі ска-
зано прямим текстом: „Сидячи на 
нарах, він ховав обличчя в долонях 
і тихо шептав слова молитви таким 
схвильованим, сповненим болю 
і сліз голосом, наче припадав до 
стіп розп’яття у безмежному захва-
ті Тим, чиє змучене тіло на хресті не 
видало із себе ані слова скарги… 
,За кого ти так молишся?‘ – якось 
запитав його я, не в силах заснути. 
,За всіх людей‘, – спокійно відповів 
він. ,І за тих, що нас тут тримають?‘ 
– ,Ні, – подумавши, сказав він, – це 
не люди‘“.

Олександр Бойченко, Чернівці

Україну покинув 
патріот

Цього разу я приїхав до Києва прямо на похорон. 29 травня у ході 
хіміотерапії, у віці 55 років, помер Ілько Кучерів – директор Фонду 
Демократичних Ініціатив. Першого червня з Ільком прийшли попро-
щатися багато його давніх товаришів, друзів, знайомих. Були полі-
тики, журналісти, науковці, представники численних позаурядових 
організацій – усі ті, хто не лише цінували Ілька Кучеріва, але пра-
цювали з ним, користалися діяльністю його Фонду. Чимало народу, 
адже Ілько вів цікаве та інтенсивне життя, оперте на ідеях вільної та 
незалежної України. Він ніколи не зрадив своїх ідеалів.

Що, однак, відрізняло його від багатьох ідеалістів, – це певний 
прагматизм, прагнення своєю працею змінити оточуючу реаль-
ність. Це була своєрідна робота від самих основ, – без фанфар, 
часто далеко від камер та софітів. У 1980-х роках Ілько Кучерів 
брав участь у дисидентському русі, був членом оргкомітету уста-
новчого з’їзду громадського руху „Народний Рух України“. Однак 
у вільній Україні обрав не політику, а створив інституцію, яка, 
певною мірою, була скерована до політиків – мала допомагати 
їм пізнавати публічну думку, але насамперед служити контролю 
за починаннями влади. У 1992 році Ілько Кучерів на базі Інституту 
соціології заснував навчально-дослідницький центр „Демократичні 
ініціативи“, який у 1996 році став Фондом. Саме він був ініціатором 
та організатором першого українського exit pollu на виборах 2004 
року (як і наступних). Дані цього дослідження, проведеного під час 
другого туру, стали підставою для оскарження офіційних результа-
тів виборів. Фонд надалі веде активну діяльність, власне, як і бажав 
би цього Ілько.

Не скажу, що я добре знав його, але не знати його було немож-
ливо. Перший раз я прийшов до Фонду у 1998 році, тоді мені не 
вдалося поговорити з Ільком. Однак пізніше я часто зустрічав його 
на прес-конференціях, організованих Фондом, на круглих столах, 
присвячених відносинам з НАТО. Так, Ілько був гарячим прихильни-
ком інтеграції України з Альянсом. І вірив, що Україна, незважаючи 
на останні зміни у зовнішньому курсі, рано чи пізно увійде до НАТО. 
Частіше, ніж зустрічав, я користувався результатами досліджень 
Фонду, їх всюди визнавали об’єктивними. 

Однак найцікавішими були для мене випадкові зустрічі з ним. 
Найчастіше – у культовому (хоч і підупалому тепер) барі на Проріз-
ній, де збиралися журналісти, опозиціонери і вільні мислителі усіх 
мастей. Там можна було поговорити з Ільком у вільній атмосфері, 
подискутувати, посперечатися. Там іноді журналісти записували 
його коментарі. Чи не найвиразнішою рисою Ілька, яка одразу 
кидалася у вічі, була його зацікавленість іншими. Він розпитував, 
що робиться за кордоном, якої думки його співрозмовники, просто 
слухав їх, що сьогодні зустрінеш нечасто.

Останній раз при житті я зустрів його, здається, у березні 
(а, можливо, вже у квітні?). З улюбленого місця ми перейшли 
трохи далі на Пушкінську, зустрівши головного редактора часо-
пису „Євроатлантика“ Віталія Довгича. Ілько розрекламував йому 
„Український Журнал“. Тієї ж миті мені вручили свіжо виданий номер 
„Євроатлантики“ (ще перед офіційною презентацією) з пам’ятними 
написами від Віталія та Ілька. (Виявилося, він допомагав у підготовці 
журналу). Це була наша остання зустріч…

Петро Андрусечко, Київ



10

в д о м а  н а  ч у ж и н і

Ярослав Качинський, кандидат 
на посаду президента Польщі від 
партії „Право і справедливість“ 
(яка ніколи не відрізнялася великою 
любов’ю до Росії, радше навпаки), 
під час передвиборчої кампанії 
змінив свій антиросійський образ 
і заявив, що хотів би відвідати 
Росію з офіційним візитом. 
„Хоча би тому, що я ніколи 
не бачив вашої величезної 
столиці“, – сказав він у інтерв’ю 
російському інформагентству 
„РІА-Новості“. Очевидно, що 
це пропагандистський крок 
з метою збільшення електорату, 
проте – чому він так діє на 
польське суспільство? У Польщі 
є специфічний термін – „східна 
політика“, який не стосується 
Китаю чи Японії, а винятково країн 
колишнього СРСР. Однак – чи така 
політика взагалі існує? Про це 
говоримо з фахівцем зі „східної 
політики“, ад’юнктом факультету 
міжнародних і політичних 
досліджень Лодзького університету, 
доктором Пшемиславом 
Журавським вель Ґраєвським.

Чи вважаєте ви, що в Польщі існує 
так звана східна політика? 
Я вважаю, що такого поняття, 
як „польська східна політика“, як 
і взагалі поняття „польська зовніш-
ня політика“, зараз немає. Як за-
явив польський уряд кільканадцять 
місяців тому, зараз чинною є т. зв. 
„доктрина існування в рамках го-
ловної течії загальноєвропейської 
зовнішньої політики“. У цьому сенсі 
береться до уваги позиція де-фак-
то головних столиць ЄС – тобто 
офіційних Парижа й Берліна. 
Проте важко вказати які-небудь 
конкретні стосунки Польщі з окре-
мими державами, за винятком, на-
приклад, таких дрібних проблем, 
як написання польських прізвищ 
у Литві. У стратегічному сенсі вза-
галі немає жодних проектів. Колись 
фундаментальною була співпраця 
зі США – чи то в рамках воєнних 
операцій на Балканах і в Іраку, 
чи то великі проекти з інтеграції. 

У цих сферах був досягнутий успіх: 
Польща реалізувала головні цілі 
своєї зовнішньої політики, тобто 
ввійшла до НАТО і до ЄС. На сьо-
годні, з одного боку, втрачено зго-
ду польських еліт щодо подальшого 
напрямку польської зовнішньої 
політики. З іншого боку, польське 
суспільство саме не хоче нести 
втрати цієї політики: не треба забу-
вати, що власна зовнішня політика 
передбачає входження в певний 
конфлікт. Я не бачу жодних великих 
політичних проектів щодо країн на 
схід від Польщі: думаю, що „Східне 
партнерство“ є швидше пропаган-
дистським проектом для Брюсселя, 
аніж проектом, що впливає на ре-
альний стан справ у Києві, Мінську 
чи Кишиневі. Це легко перевірити, 
подивившись на бюджет цього про-
екту: якщо треба на щось подіяти, 
то вкладаються такі суми, як, на-
приклад, у Грецію.

Чи це не тому, що польські еліти не 
бачать жодної економічної зацікав-
леності, скажімо, в Україні?
Не треба переоцінювати впливу 
польських підприємців на польську 
зовнішню політику. Мені здається, 
що польський бізнес надто малий, 
до того ж, наприклад, в Україні 
існує значний фінансовий ризик 
у бізнесі, на який не завжди здат-
ні піти польські фірми. Крім того, 
польські бізнесмени пам’ятають 
початок 1990-х років, коли Поль-
ща вклала в СРСР, що тоді вже 
ледь-ледь дихав, 7 млрд. доларів 
і більше ніколи не побачила цих 
грошей. Якщо ж говорити про 
вплив фінансових міркувань на 
зовнішню політику – то це радше 
інструмент пропаганди. Часто го-
вориться про великий російський 
ринок, а він насправді не такий 
вже й великий: майже такий, як 
і фінський – проте доставка то-
варів по Росії займає набагато 
більше часу й коштів, ніж по Фін-
ляндії. Однак польська громадська 
думка це проковтнула, адже має 
враження, що у великій Росії іс-
нує величезний ринок і такі ж самі 
можливості для бізнесу. 

А як щодо значної зацікавленості 
Україною в Польщі – і не лише серед 
політичних еліт? Чи це теж була про-
паганда?
Головним у цьому була зацікавле-
ність самих українців. Якщо вона 
виявиться надто слабкою – гру 
програють. Саме українці у 2004 
році своєю громадянською пози-
цією створили абсолютно новий 
геополітичний контекст польської 
східної політики, завдяки якому на 
Україну звернули значну увагу ЄС 
та інші суб’єкти міжнародної по-
літики. І не навпаки. Тому я дуже 
занепокоєний сьогоднішньою від-
сутністю активності польських по-
літиків на українському і, загалом, 
східному напрямку. 

Як зміниться політика Польщі після 
президентських виборів? 
Східна політика Польщі змінилася 
після останніх парламентських ви-
борів 2007 року; відтоді вона лягла 
у дрейф. Ймовірне зайняття парті-
єю „Громадянська платформа“ всіх 
ключових державних посад озна-
чатиме продовження попередньо-
го курсу, тобто Польща уникатиме 
конфліктів. 

Але це, здається, зручна позиція для 
Польщі?
З точки зору польської політики, це 
нищівна позиція. У Польщі є свої 
інтереси, які вимагають захисту, 
що означає конфлікт інтересів 
з іншими суб’єктами міжнародних 
відносин. Зрозумійте мене пра-
вильно: це не означає пошуків 
будь-що-будь різних сутичок. На 
деяких напрямках вдасться обійти 
конфлікти, однак на деяких – їх не 
оминути. Проте країну, яка не має 
власної позиції і яка чекає, поки цю 
позицію сформулюють Німеччина 
й Франція, не братиме ніхто до 
уваги. 

Спілкувався Ігор Ісаєв, Варшава

Пшемислав Журавський вель Ґраєвський: 

„Зовнішня політика 
Польщі лягла у дрейф“



11

Спокійно, це лише Янукович

Віктор Янукович ніколи не мав 
у Польщі особливої прихильності. 
Його знали лише як проросійського 
та антидемократичного конкурента 
Віктора Ющенка у 2004 році. По-
стать, яка викликає підозри. Потім 
бувало по-різному, симпатія поляків 
довго втримувалася на боці пома-
ранчевих і мало хто звертав увагу, 
що Янукович є настільки ж проросій-
ським, наскільки захищає інтереси 
українських олігархів. Адже під час 
першого прем’єрства він виконав 
низку прозахідних жестів. Тим часом 
дії помаранчевих спричинилися до 
того, що поляки цілком перестали 
розуміти, що відбувається над 
Дніпром. Аж ось настали вибори 
у лютому 2010 року. Ніхто думку 
про Януковича радикально не змі-
нив, але його перемогу прийняли 
як шанс на стабілізацію ситуації 
у державі. Перший візит до Брюссе-
лю багато коментаторів розцінили 
як доказ того, що Партія регіонів не 
є виразником інтересів Москви, а її 
лідери зробили висновки з минулих 
років. Тиха згода західних посольств 
на створення в Україні парламент-
ської більшості та уряду Миколи 
Азарова в неконституційний спосіб 
була кредитом довіри, який отримав 
Янукович. Захід, даючи собі справу, 
що не може значним чином допо-
могти Україні у порятунку її бюдже-
ту, дав новому уряду вільну дорогу. 
Польща лише помірковано відігра-
вала тут роль. Янукович, зрештою, 
ніколи не належав до українських 
політиків, особливо зацікавлених 
думкою Польщі – можливо, це при-
хована образа на поляків за те, що 
вони підтримували Помаранчеву 
революцію. Можливо, він вважає, 
що важливішою є думка Вашингто-
на, Берліна або усього ЄС, які, од-

Згода на продовження перебування Чорноморського флоту, 
престижні поступки Росії, офіційна відмова від членства у НАТО, 
натиски на медіа та середовища інтелектуалів – все це раптом 
принесли Україні останні місяці. Однак у Польщі не чути тривоги і не 
видно занепокоєння. Але ж можна було сподіватися, що Варшава, яка 
роками говорить про потребу наближення України до Заходу, визнає 
ці рішення Віктора Януковича за ознаку повороту до епохи Кучми в її 
найгіршому вигляді. Чи змінила Польща своє ставлення до України?

Т е к с т :  А н д ж е й  Б ж е з є ц к і ,  
г о л о в н и й  р е д а к т о р  „ N o w e j  E u r o p y  W s c h o d n i e j “

Ф о т о :  К а т е р и н а  Ш е с т а к о в а



12

в д о м а  н а  ч у ж и н і

нак, не схильні надто перейматися 
тим, що відбувається в Україні, як це 
було прийнято у поляків.

Але поляки також уже дещо по-
іншому дивляться на Україну. По-
перше, досі жива пам’ять хаосу по-
маранчевих урядів, а також витівка, 
яку вчинив полякам Віктор Ющенко, 
вшанувавши наостанок Степана 
Бандеру. Варшава навчилася бути 
більш стриманою у коментуванні 
подій в Україні. По-друге, вже кілька 
місяців, а саме, з десятого квітня, 
поляки все ж змушені займатися 
своїми справами. Катастрофа 
у Смоленську, повінь, президентські 
вибори – все це відсунуло інші події 
на другий план. По-третє, ще ра-
ніше, але з квітня особливо, увага 
польської громадської думки щодо 
східних сусідів більшою мірою зосе-
реджена на Росії, аніж Україні. По-
четверте, ті, хто роками слідкують 
за політикою України, переконані, 
що теперішня влада у Києві неза-
баром і так змушена буде зробити 
крок у напрямку Європи. По-п’яте, 
нарешті, у кожній країні, після го-
строї політичної боротьби, коман-
да, яка приходить до влади, хоче 
показати зміну i „повернути палицю 
іншим кінцем“.

Щоб показати, як в останні місяці 
змінився погляд на Україну, проци-
туємо Ядвігу Станішкіс, польського 
соціолога. Вона не займається 
Україною, але є відомим авторите-
том для польської правиці, і взяла 
участь у виборчій кампанії Яросла-
ва Качинського. Отже, на її думку, 
„Янукович веде більш реалістичну 
гру, ніж Ющенко. Він намагається 
просто отримати від Росії якомога 
більше, оскільки для нього важливо, 
чи вдасться Україні втримати рівно-
вагу після економічної кризи. Він уже 
отримав дешевший газ… Але також 
він, як і його фінансові олігархи, за-
цікавлений збереженням містка до 
ЄС“ („Tygodnik Powszechny“ від 13 
червня 2010 року).

Ми знаємо, якими були відносини 
Леха Кавчинського з Ющенком; 
і знаємо, що Ярослав Качинський 
у виборчій кампанії звертався до 
гасел продовження закордонної 
політики брата. Додамо також, що 
середовище „Права і Справедли-
вості“ (PiS) часто звинувачувало 
уряд Дональда Туска у надмірній 
проросійськості ціною підтримки 
українських прагнень до інтеграції 
з Заходом. Беручи все це до уваги, 
ми бачимо, що поведінка Януковича 
насправді нікого не хвилює. Але для 

певності додамо коментар видан-
ня „Gazetа Wyborczа“, яке майже 
в усьому не погоджується з ПіС. 
Отже, журналіст цієї газети (полемі-
зуючи з колегою з власної редакції, 
який у політичних коментарях пере-
конував у небезпеці залежності 
України від Росії) писав: „Дешевший 
газ взамін за базу у Криму взагалі 
не віддаляє Україну від Європи (…), 
зменшення ціни газу уможливило 
побудову бюджету, а це збільшує 
шанси на нові кредити Фонду 
(йдеться про МВФ – прим. А.Б.)“ 
(„Gazeta Wyborcza“ від 3 травня 
2010 року). Автор вказує, що Київ 
не стільки вибрав Росію (а не Євро-
пу), скільки довів, що угода з Росією 
дала йому можливість подальшої 
співпраці з Заходом.

Голосні, але короткі протести 
в Україні після підписання угоди 
з Росією показали, що для Янукови-
ча у найближчій перспективі немає 
альтернативи. Коментатори у Поль-
щі не мають також ілюзій відносно 
військової вартості Чорноморсько-
го флоту – це застарілий лом, утри-
мання якого є елементом престижу 
Росії. Врешті, важко не помітити, що 
український уряд не в захопленні від 
геть усіх ідей Москви – пропозиція 
об’єднання „Газпрому“ з „Нафтога-
зом“ викликала спротив. Нещодав-
но міністр енергетики України Юрій 
Бойко розкритикував побудову га-
зопроводу South Stream. Такі голоси 
у Польщі зауважують.

Також без особливих емоцій 
сприйняли над Віслою рішення 
Верховної Ради від 3 червня про 
відмову від намірів стати членом 
НАТО. Роками вказувалося на низь-

ку підтримку інтеграції з Альянсом 
в українському суспільстві. По-дру-
ге, це рішення, яке визначає Україну 
як позаблокову державу, обмежує 
й вступ до сконструйованої Росією 
Організації Договору Колективної 
Безпеки.

Можливо, якби економічна ситуа-
ція в Росії та її фінансові можливості 
були кращими, Європа, в тому числі 
Польща, більшою мірою була би за-
непокоєна українсько-російським 
зближенням. Таємниця полішинеля 
така, що Росія вже цієї осені по-
бачить дно у скарбничці і стабіліза-
ційні фонди виявляться порожніми. 
Це призведе до того, що вона буде 
не в змозі „купувати“ Україну. Тоді 
Янукович – раніше чи пізніше – по-
стукає у двері ЄС, дехто вважає, 
найпізніше – через півроку. Тоді він 
буде змушений змінити політику та 
зробити певні кроки, щоб отримати 
довіру та гроші Заходу. Можливо, 
Янукович дуже швидко змушений 
буде усміхатися Європі, важливо 
однак, щоб до того часу він не над-
то багато встиг зіпсувати.

Бо є одне „але“. Описані вище речі 
можна визнати традиційними україн-
ськими сварками про Росію та Захід. 
Так уже робив Кучма і нічого з цього, 
власне, не виникало. Занепокоєння 
повинні, однак, викликати інші 
практики з „допомаран чевих“ часів. 
Дивна активність СБУ щодо журна-
лістських та інтелігентських кіл. По-
літичні натиски на медіа чи зустрічі 
з ректорами вищих навчальних за-
кладів, яких застерігають від участі 
студентів в опозиційній діяльності. 
Кілька років тому така інформація 
потрапила б у польських мас-медіа 
на перші шпальти – тепер про це 
лише згадують. Важко сказати, чо-
му. Можливо, тому, що останніми 
тижнями поляки були зосереджені 
на внутрішніх подіях, а можливо, 
тому, що після кількох років сканда-
лів у таборі помаранчевих у Польщі 
вже не вірять кожному слову серед-
овищ, які з ними асоціюються.

Було б недобре, якби Польща, 
будучи прихильником Януковича 
в його боротьбі за збалансований 
бюджет та покращення економічної 
ситуації, закрила очі на питання 
прав людини.

Поляки уже дещо по-
іншому дивляться на 
Україну. По-перше, 
досі жива пам’ять 
хаосу помаранчевих 
урядів, а також витівка, 
яку вчинив полякам 
Віктор Ющенко, 
вшанувавши Степана 
Бандеру. По-друге, вже 
кілька місяців поляки 
змушені займатися 
своїми справами.



  

Наталія Лигачова: 

„Влада врешті�решт певною 
мірою окупує інформаційний 
простір України“

Охарактеризуйте, будь-ласка, стан 
ЗМІ в Україні. Адже українські медіа 
розвиваються дещо інакше, ніж за-
рубіжні.
Безумовно, ситуація просунулася 
у кращий бік, якщо порівнювати 
з Азербайджаном чи Туркменіста-
ном. Багато наших європейських 
колег кажуть, що у нас є плюралізм, 
ненайгірше інформаційне законо-
давство, досить сильні громадські 
організації. До останнього часу 
у нас були лише дві проблеми – від-
сутність громадського мовлення та 
прихована реклама, джинса, яка 
у 2006 році вийшла в індустріалізо-
вані рамки. Громадського мовлення 
досі немає, джинси немає. Тобто, 
нині ми можемо більше говорити 
про джинсу, коли власник не за 
гроші, а з власних причин, через 
приховану рекламу рекламує свій 
власний інтерес, або здійснює 
політичним партнерам послуги по-
літичного характеру. 

Можна говорити про виникнення 
цензури? Чи можна ситуацію порів-
няти з системою, яка склалася перед 
2004-им?
Мені здається, що сьогоднішня 
ситуація гірша. Тоді ми мали спра-
ву з темниками, які присилалися 
факсом, електронною поштою. Ці 
папери бачили менеджери, але 
й журналісти. Це були інструк-
ції, обов’язкові до виконання на 
багатьох телеканалах. Нині ма-
ніпуляції в ефірі стали набагато 
тоншими, аніж у 2004 році. Той же 
В’ячеслав Піховшек, який керував 
ТСН у 2004 році, визнав, що про-
тягом 149 чи 119 днів у них в ефірі 
не було Ющенка. Тобто, тоді були 
порушення формату, часто не було 
іншої точки зору, опозиції, балансу. 
Тепер доволі часто формально ви-
тримано все. Є точка зору опозиції, 
є коментарі незалежних експертів, 
хоча набагато менше ніж повинно 
бути, тому причепитися набагато 
складніше. Однак насправді дуже 
маніпулюють. Влада представляєть-

ся стабільною, яка чудово працює, 
суспільство її повністю підтримує, 
критика подається лише з вуст опо-
зиції. Хоча є свідчення журналістів, 
що забороняють теми, проте для 
суспільства ці речі не настільки 
вбивчі. Тепер можна переконати 
експертів, що це ознаки цензури, 
але переконати суспільство – на-
багато складніше.

Повертаючись до 2004 року, ви 
згадували Піховшека. Здавалося, 
для цих людей не буде місця у жур-
налістиці. Я впевнений, у Польщі їм 
просто не знайшлося б роботи. Чому 
в Україні навпаки?
Тому що величезна доля відпові-
дальності за те, що тепер відбува-
ється у ЗМІ, лежить на політиках. 
Політики виявилися нездатними ви-
конати свої передвиборчі обіцянки. 
Ющенко обіцяв створити громад-
ське телебачення і 90% провини 
у тому, що його досі немає, лежить 
на ньому. Журналісти й громадські 
організації зробили все, що від них 
залежить. У 2005 році була ство-
рена потужна коаліція „Суспільне 
мовлення“ за участі всіх сил медіа-
експертів, юристів, громадських 

організацій. Були створені концеп-
ція, проект закону. Але політики ви-
явилися недостатньо моральними. 
Чимало помаранчевих політиків 
одразу притягнули до себе в якості 
консультантів тих журналістів та 
політтехнологів, які працювали на 
інший бік. В тому числі й Піховшек 
допомагав деяким політикам. Хоча, 
що стосується саме його особи, 
певний елемент люстрації відбувся. 
А провина журналістської спіль-
ноти в тому, що вона не виявила 
видимого спротиву засиллю прихо-
ваної реклами, окрім позиції деяких 
громадських організацій, таких, як 
„Телекритика“ або Інститут масової 
інформації та низки інших. І однією 
з причин сьогоднішньої ситуації є те, 
що всі подумали, ніби повернення 
назад немає, цензури не буде, 
темників не буде. А бізнес є бізнес, 
йому треба дати можливість зароб-
ляти. Гроші, які він вкладає у джинсу, 
вкладаються у розвиток. Багато хто 
вважав, що це допустима частка 
співробітництва громадянського 
суспільства з бізнесом. Лояльність 
медійників до помаранчевої ко-
манди на певному етапі призвела 
до того, що системних змін серед 

13

С п і л к у в а в с я  П е т р о  А н д р у с е ч к о ,  П о з н а н ь – К и ї в  |  Ф о т о :  П е т р о  А н д р у с е ч к о



  

г о с т і

ЗМІ не відбулося. Інформаційне за-
конодавство у нас не найгірше, але 
якісь речі також не були продумані, 
передбачені. У 2004 році створю-
вали закони про редакційні статути 
на телеканалах, але не подумали, 
щоб туди увійшло більше ніж двоє 
людей. Щоб редакційні устави були 
узгоджені з редколегіями та колек-
тивами і містили правильні месиджі.

А хто входить у ради?
Я точно не пам’ятаю, але думаю, 
що одна людина з боку власника 
та одна – від редакції. Проте там 
не вказано, що від редакції повинні 
бути журналісти або представники 
news-room. На СТБ від журналістів 
виступає топ-менеджер Олексій 
Мустафін. Зрозуміло, що топ-ме-
неджер завжди буде на боці влас-
ника. 
У всіх країнах ЗМІ повністю зале-
жать від своїх власників, які мають 
право визначати політику свого 
видання, але прозоро і публічно. 
У Франції, наприклад, дуже жорсткі 
умови. Журналісти мають право 
піти і звільнитися з великою компен-
сацією, якщо незгодні з політикою 
власника. У нас цього немає. Немає 
й традиції та вміння звертатися у су-
ди. У нас слабкі медіа-профспілки, 
які насправді за законодавством 
України мають великі можливості 
відстоювання прав журналістів. 
У нас немає міцної корпорації. 
Слава Богу, журналісти починають 
розуміти необхідність цього.

Я також приймав участь у „Марші 
свободи“ журналістів. Наскільки во-
ни здатні об’єднатися?
Масової підтримки це поки що не 
отримало. Я передбачаю, що влада 
врешті-решт певною мірою окупує 
інформаційний простір України. 
Але питання – якою мірою. Багато 
що залежить від позиції західних 
країн, посольств, міжнародних ор-
ганізацій. Нова влада прислухаєть-
ся не лише до Росії, їм думка Заходу 
важлива. Адже потрібні кредити 
МВФ, банківські рахунки у них там 
відкриті. Бізнес пов’язаний багато 
в чому із західними структурами. То-
му наш протест звернений, з одно-
го боку, до українських журналістів, 
щоб вони проявили спротив на 
робочих місцях у редакціях. Але, 
з іншого боку, публічний бік нашої 
діяльності звернений на західні 
структури, щоб вони тримали руку 
на пульсі.

Ви могли би пояснити, що відбуваєть-
ся з „5 каналом“? 
Там дуже складна ситуація. Справа 
у тому, що сам по собі конкурс на 
частоти аналогового мовлення при 
тій ситуації, що у 2012 році Україна 
повинна перейти на цифри, був 
алогічний. Вже приймалося рішення 
про закриття аналогових частот. 
Все це затіяв канал ТВі, який за свої 
гроші прорахував частоти, замість 
того, щоб розвиватися як супутни-
ковий канал. Ця ситуація потрібна 
була „5 каналу“ для того, щоб при 
переході на цифрове мовлення 
стати власником не одного каналу, 
а двох. На підставі того, що у них 
дві юридичні особи, вони отримали 
місце для двох каналів (тобто суто 
комерційний інтерес). А група „Ін-
тер“, яка оскаржувала результати 
конкурсу на частоти, переслідува-
ла теж лише комерційні інтереси. 
Оскільки лише з того моменту, як 
вони не отримали того, що хотіли, 
конкурс став для них дивним. 

Тепер ця комерційна історія на-
кладається на політичне бажання 
нової влади зачистити інформа-
ційний простір. І так сталося, що 
у цьому приймає участь „5 канал“ 
і ТВі, які волею долі є двома з трьох 
каналів (плюс „ТОНІС“), які мають 
більш-менш незалежну позицію. 

Коли „5 канал“ виграв частоти, 
знову лобіювали питання, щоб 
поділитися на два канали. Один 
мав стати розважальним, а другий 
– інформаційним. А тепер власни-
ки і топ-менеджери заявляють, що 
НБМ (Підприємство з іноземними 
інвестиціями у формі товариства 
з обмеженою відповідальністю „Те-
лерадіокомпанія НБМ“ та Товари-
ство з обмеженою відповідальністю 
ТРК “Експрес-інформ” є власниками 
„5 каналу“ – прим. П.А.) втратив 
частоти, на які він розраховував, 
і у нього нема частот у Києві. Він 
мав стати інформаційним каналом, 
якого ми, по суті, не маємо. Однак 
ніхто не примушує власника, якщо 
він є той самий (Петро Порошен-
ко), робити „Експрес-інформ“ роз-
важальним каналом. Вони кажуть, 
що внесені зміни до ліцензії, але 
Нацрада це не підтверджує.

Отже, на даному етапі самі жур-
налісти та громадські організації 
можуть говорити лише про те, що 
ми зацікавлені у тому, щоб два 
інформаційні мовці залишились 
в інформаційному просторі країни. 
І тиснути на власника телеканалу: 
якщо у вас не вийшло ось так, тоді 

розвивайте супутникове мовлення, 
наприклад, ТВі. А Порошенко нехай 
гарантує, що не продасть канал (як 
було з Радіо 5, частоти на мовлення 
були отримані під інформаційне ра-
діо, але потім його продали і після 
ряду трансформацій перетворили 
на радіо „Алла“) протягом 5–10 
років і це буде інформаційне мов-
лення, і журналістам можна казати, 
що вони співвласники компанії. 
Тобто ми повинні розуміти, що ми 
не станемо гарматним м’ясом, щоб 
політики та бізнесмени вирішували 
свої питання.

Але ризик того, що закриють канал 
невисокий. Все залежить від влас-
ника?
Так, на „5 каналі“ все залежить від 
власника. Інша справа, що ми мо-
жемо не знати, хто є власником НБВ 
та „Експрес-інформ“. Поки що ним 
виступає Порошенко.

Втім, у непрозорості можна дорікнути 
групі „Інтер“? На Заході може склас-
тися думка про конфлікт інтересів.
Так, безумовно він є. Де-факто 
головою холдингу є його дружина. 
Більше того, коли рух „Стоп цензу-
рі!“ подав свою заяву, Янукович на 
прес-конференції передав це голові 
СБУ. А чому СБУ? Це мимоволі на-
штовхує на те, що Хорошковському 
передано монопольний контроль 
над усім інформаційним просто-
ром країни. Не як голові СБУ, а як 
наближеному до нової влади, до 
Дмитра Фірташа. Тепер одна гру-
па реально монополізувала вплив 
на інформаційний простір країни. 
А ми повинні бути зацікавленими, 
щоб серед олігархів був плюралізм. 
Щоб існував той же Порошенко, 
Пінчук, Ахметов. 

Останніми роками в Україну приїж-
джали працювати російські журна-
лісти. Ця тенденція може змінитися?
Може змінитися. Двоє найбільш 
відомі, Савік Шустер та Євгеній Ки-
сельов, були викинуті з політичних 
мотивів зі свого інформаційного 
простору. А тепер, якщо з’являться 
нові відомі російські ведучі, вони 
будуть ставлениками тих російських 
політтехнологів, які тепер консуль-
тують нашу владу стосовно інфор-
маційної політики. Як це свого часу 
було з Дмитром Кисельовим (По-
пулярний російський тележурналіст, 
заступник генерального директора 
Всеросійської Державної телера-
діокомпанії. Протягом п’яти років, 

14



С п і л к у в а в с я  П е т р о  А н д р у с е ч к о ,  П о з н а н ь – К и ї в  |  Ф о т о :   П е т р о  А н д р у с е ч к о

15

з 2000-го, очолював інформаційну 
службу телеканалу ICTV – прим. 
П.А.). Він був одним з провідників 
інформаційної політики саме Адмі-
ністрації президента Кучми. І його 
найняли власне саме для цього. 
І я не здивуюсь, якщо за цими росій-
ськими політтехнологами з’являться 
російські журналісти.

В Україні виходять непогані англо-
мовні видання. „Kyiv Post“, „Ukrainian 

Weekly“. За принципом роботи вони 
схожі на західні. Наскільки великий їх 
вплив на український медіапростір?
В Україні вони абсолютно не мають 
ніякого впливу.

Тобто, це газета для столиці?
Так, для столиці, для людей з-за за-
кордону, які тут живуть. Мені варто 
було опублікувати невелику колон-
ку у „Kyiv Post“, і я зразу відчула, що 
маса зарубіжних кореспондентів 

почали звертатися до мене за 
коментарями. Я розумію, що ці 
газети є впливовими і є джерелами 
інформації про Україну. Але в самій 
Україні вони далеко не впливові. 

В Україні дуже велика кількість прес-
агенцій. Наскільки вони якісні? За 
якими параметрами слід оцінювати 
їх роботу?
В принципі, „Інтерфакс“ та „УНІАН“ 
– якісні. В „УНІАН“ більше політич-
них впливів. „Телекритика“ здійснює 
моніторинг, ми прийняли рішення, 
що у зв’язку з політичною ситуа-
цією тепер треба приділяти більше 
уваги співставленню того, що було 
в інформ-агенціях і того, що було 
на телеканалах. Знову ж ми по-
вертаємося до заборонених тем: 
не висвітлення важливих моментів. 
В інформагенціях це є, а в новинах 
немає. Це говорить про якість теле-
візійної продукції. Багато в чому це 
російська модель побудови телеке-
рованої демократії. Тобто повністю 
затискається телевізійний простір, 
який здійснює масштабний вплив 
на електорат. І більш-менш вільним 
є Інтернет, газети і інформагенції, 
продукт яких скерований на жур-
налістів. А владу не цікавить вплив 
на журналістів. Вона вважає, що 
журналісти – бидло та повністю 
продажні істоти. А найголовніше, 
транслюються ті месиджі, які роз-
раховані на електорат. Їм досить 
телебачення. А на Півдні та на 
Сході з Інтернетом ще гірше, ніж 
нам здається.

Чи хтось спостерігає за медіаобра-
зом України за кордоном? Як саме 
пишуть і показують про Україну?
Тепер спеціального проекту у нас 
немає. Ми періодично моніторимо, 
ставимо дайджест-переклади. Дуже 
великий інтерес був у 2005 році, а 
тепер Україна зійшла на узбіччя 
інформаційного інтересу Заходу. 
Це може бути несправедливо, але 
ми розуміємо, що в цьому винні 
насамперед ми самі. Адже хаос 
і відсутність політичної волі старої 
помаранчевої команди провести 
реформи в країні, не займатися 
перетягуванням канату, а виводити 
країну з дуже глибокої кризи, при-
звели до того, що інтерес Заходу до 
України був втрачений.

Наталія Лигачова – медіаексперт, шеф-редактор 
видань проекту „Телекритика“, заслужений 
журналіст України. Член Національної комісії 
з утвердження свободи слова і розвитку 
інформаційної галузі при Президенті України. 
Член Громадської ради Державного комітету 
телебачення і радіомовлення України.





19

який без жодних пояснень повалив 
журналіста на землю, став одним 
з питань порядку денного зустрічі 
представників „Стоп цензурі!“ Ва-
лерієм Хорошковським. Про цей 
випадок повідомили центральні 
ЗМІ, і нині розглядається питання 
про звільнення згаданого спів-
робітника Управління державної 
охорони.

Чимало журналістів у своїх 
інтерв’ю вже відмітили, що рух на-
дихнув їх на оптимізм. „Після того, 
як журналісти „1+1“ повстали, і ми 
разом із ними, відбулися цікаві речі. 
Робочий процес в останні дні мені 
дуже подобається, він конструк-
тивний, я розумію, що зовнішнього 
тиску немає, дзвінків немає, тому 
що це був би скандал, бо ми зараз у 
такому стані підвищеної емоційнос-
ті, що ніхто б уже ніякої інформації 
приховувати не став би, робити 
реверансів, намагатися зробити 
якісь поблажки“, – розповідає 
в коментарях програмі „Рентген“, 
що виходила на радіо „Промінь“ 
активістка руху, журналістка „СТБ“ 
Наталія Соколенко.

Ветерани ЗМІ порівнюють „Стоп 
цензурі!“ із резонансним виступом 
медіа у 2004-му, коли журналісти 
напередодні Помаранчевої рево-
люції змусили владу та телеканали 
відмовитися від „темників“.

Чимало представників влади 
оцінюють рух скептично. Зокрема, 
Валерій Хорошковський у комента-
рі газеті „Коммерсантъ-Украина“ 
назвав „Стоп цензурі!“ політичною 
технологією „дестабілізаційних сил“, 
зауваживши: „є люди, які щиро ві-
рять у наявність цензури і борються 
з цим. Є люди, які це підхоплюють. 
А є люди які це використовують“.

Політикам добре відомо: свої 
прагматичні цілі мають найблаго-
родніші революції. Втім, цього разу 
йдеться не про революцію чи будь-
яку іншу короткотривалу акцію. Так 
само, як профспілковий рух, „Стоп 
цензурі!“ може тривати роки і, як 
мінімум, нагадувати суспільству 
про право на якісну інформацію. 
У такий-от цивілізований спосіб, 
коли для пояснення суті претензії 
вистачає слів.

Положення громадського руху 
поки що не стали ані бестселером, 
ані Біблією для українських журна-
лістів, лише нагадали про право на 
власні очі.

Пущені на самоплив
У мене немає підстав не довіряти тим колегам, які кажуть, що тиск 

на них посилився. Не тільки тому, що влада діє жорстко, але й тому, що 
замість трьох потужних центрів тиску, які були ще півроку тому (себто 
президент, прем’єр-міністр і Партія регіонів), зараз залишився фактич-
но один – нова влада.

З іншого боку, можна сказати, що нині з’явилася цікава змога 
нав’язати владі діалог. З попередньою владою діалогу не виходило. 
Переважно тому, що вони (в постійній колотнечі) були недієздатни-
ми. Тому і всі гарні наміри, особливо у Ющенка (в які я здебільшого 
вірю), не були реалізовані. Але у нинішній ситуації, навіть якщо ми 
ставимося до цих людей з недовірою, або з якимись побоюваннями, 
треба сказати, що нова команда вміє працювати. І не треба втрачати 
нагоди заявити їм про свої претензії, острахи, або про своє знання як 
і що зробити краще.

В Україні, на мою думку, сьогодні немає механізму, який би дозволив 
запровадити реальну цензуру в масштабах держави. Проте є інші 
засоби, якими можна справляти тиск. Але якщо прочитати заяви жур-
налістів СТБ, ТСН і самого руху „Стоп цензурі!“, стає зрозумілим, що 
насправді там цитуються приклади не з цього періоду. В сучасності 
появилася певна критична маса, яка була ще стимульована швидкими 
критичними діями нової влади, і була змушена зорганізуватися.

Основна проблема українських ЗМІ в тому, що нас забагато. У нас 
забагато телеканалів, друкованих ЗМІ і замало радіо. Ну, не може 
країна з 46 мільйонами населення, з яких від 3 до 5 млн. за кордоном, 
з нездоровою навіть до кризи економікою, з малим рекламним рин-
ком, забезпечити функціонування 12 або 15 загальнонаціональних 
каналів. Адже на них елементарно бракує грошей. Така сама ситуація 
й з друкованими органами, тому що багато з них зареєстровані, жев-
ріють і підживлюються під час виборів, випускають два-три випуски, за 
які отримують великі гроші, а потім впадають у сплячку.

Наступна проблема – для більшості наших власників медіа-бізнес 
не є головним бізнесом. Це у них додатковий, іноді улюблений, іноді 
створений невідомо чому, іноді виключно для політики, бізнес. Тому 
й ставлення до його фінансування і до нормального забезпечення 
журналістів і грошима, і технікою, і умовами праці – другорядне.

Вважають, що проблема „продажних журналістів“ і замовних ма-
теріалів особливо відчувається під час виборів. Але тут найбільше 
лихо саме з щоденною продажністю. Більшість замовних матеріалів 
стосуються радше не політики. Платять навіть за те, щоб розповіли 
про благодійну акцію. В Карному кодексі за дачу хабара несе відпо-
відальність і той, хто дає, і той, хто бере. А коли йдеться про замовну 
журналістику, у нас весь час критикують (або майже завжди) лише 
журналістів. А журналісти часто поставлені трудовими умовами у такі 
кондиції, що їх не можна виправдати, але можна зрозуміти. Вони пу-
щені на самоплив – власник про них не дбає, журналістські профспіл-
ки про них не думають. І що їм у результаті залишається робити? Або 
піти геть, або брати і робити замовлені матеріали.

Андрій Куликов, 
експерт із засобів масової інформації, журналіст, ведучий ток-шоу 

„Свобода слова“ на ICTV, Київ

19



Країна переможеної 
теледемократії
Однією з ознак формування системи „керованої демократії“ 
в Росії стало зникнення з телевізійного простору прямоефірних 
політичних ток-шоу. Програми, що залишились або виникали 
пізніше, виходили в записі, аби редактори-цензори мали 
можливість підчищати невигідні для влади висловлювання. Навіть 
у програмах за участю опозиційних діячів не може з’явитись 
інформація, яку цензура не вважає за потрібне оприлюднювати. 
Не дивно, що цей вихолощений ерзац мало цікавить аудиторію, 
яка віддає перевагу розважальному телебаченню. 

В Україні за часів президентства 
Віктора Ющенка розвиток полі-
тичного телебачення пішов іншим, 
але не менш згубним шляхом – на-
стільки екстенсивним, що викликав 
порівняння з раковою пухлиною. 
Мов гриби після дощу, з’являлися 
нові й нові ток-шоу, які знаходили 
аудиторію і мали високі рейтинги. 
У програми „Свобода слова“, яку 
започаткував на телеканалі ICTV 
восени 2005 року виходець із ро-
сійського НТВ Савік Шустер, за 
кілька років виникло щонайменше 
чотири епігони – кількагодинні 
масштабні політичні ток-шоу з де-
сятками учасників, спеціальними 
технічними пристроями для ви-
мірювання громадської думки та 
іншими засобами стимуляції видо-
вищності. Для задоволення попиту 
починало бракувати публічних 
політиків. Опозиція усіх відтінків 
і фракцій мала необмежений до-
ступ до ефіру й могла практично 
щодня вступати в словесні баталії 
з представниками влади. 

Каста „телепузиків“
Якби хоч один відсоток ви-

голошених за ці роки взаємних 
звинувачень потягнув за собою 
суд і слідство, більшість впливових 
українських політиків нині сиділа 
б у в’язниці чи на лаві підсудних. 
Та, власне, в цьому й була головна 
особливість української теледе-
мократії. Всі заяви залишались не 
більш ніж словами, за які ніхто не 
відповідав, яких ніхто не перевіряв, 
і які не мали жодних наслідків ні для 
обвинувачів, ні для обвинувачених. 

Нічим не обмежена можливість 
казати неправду, голослівно зви-
нувачувати чи погрожувати була 
доведена до абсурду. 

Внаслідок цього у телеглядачів 
виникло відчуття віртуальності 
всього, що відбувається як y студіях 
ток-шоу, так і в політиці загалом. Ці 
телевізійні баталії сприймались як 
реаліті-шоу або телесеріал, який 
існує в паралельному вимірі й ніяк 
не стосується реального життя 
українців. Серед політиків вини-
кла каста „телепузиків“, чия роль 
у їхніх таборах зводиться саме 
до походів на телешоу. Плекання 
конфліктності призвело до того, що 
глядачі вже не сприймали ці про-
грами без взаємних образ, істерик 
та хамства. Всі спроби присвятити 
дискусію культурі, медицині, освіті, 
запросити спортсменів, зірок шоу-
бізнесу незмінно приносять неза-
довільні рейтинги. 

Тим часом, у періоди виборчих 
кампаній ставало зрозумілим, що 
політичні ток-шоу не є складовою 
механізму суспільного контролю 
влади, а навпаки – перебувають 
під впливом останньої та готові 
обслуговувати її інтереси. На 
час кампанії ток-шоу змінювали 
формат на монологічний, перетво-
рюючись із майданчиків для дебатів 
та з’ясування стосунків на агітацій-
ну трибуну. Протягом трьох місяців 
останньої виборчої кампанії кожен 
із умовної „першої шістки“ кан-
дидатів не менше півдесятка, або 
й десяток разів побував у ефірі без 
опонентів, із лагідними й іміджево 
вигідними запитаннями ведучого 

та журналістів. Натомість, повно-
цінних теледебатів між лідерами 
перегонів українці так і не поба-
чили – така форма присутності 
в ефірі видалася політикам занад-
то ризикованою. Юлія Тимошенко 
та Віктор Янукович обмінювались 
звинуваченнями заочно, кожен на 
своєму каналі. Вони, втім, і в поза-
виборний час погоджуються брати 
участь переважно у „спецпроек-
тах“, де почуваються захищеними 
від шпильок опонентів. 

Готовий відповідати?
Перед виборами на українсько-

му телебаченні було до десятка 
полілогічних політичних ток-шоу. 
Три з них – на 5 каналі („Я так ду-
маю“ з Анною Безулик, „5 копійок“ 
із Романом Чайкою та „Майдан“ із 
Павлом Кужеєвим), три – на ТРК 
„Україна“ (велике п’ятничне шоу 
„Шустер live“ з Савіком Шустером, 
щоденне – з понеділка по четвер 
– годинне шоу „Шустер live“ з Шус-
тером і Мустафою Найємом та 
„Готовий відповідати“ з Оксаною 
Зінов’євою, по одному – на „Інтері“ 
(„Велика політика з Євгенієм Кисе-
льовим“), ICTV („Свобода слова“ 
з Андрієм Куликовим). Спроби за-
пустити власне повноцінне ток-шоу 
були на Першому Національному 
– останніми спробами були „Золо-
та булава“ та „Українська рулетка“, 
які завершились іще до виборів. 

Ще під час виборчої кампанії 
представники Партії регіонів на-
тякали, що на українському теле-
баченні „шустерів розвелося“. По-
чалося, втім, не з власне Шустера, 

я к  в и й т и  з  п е к л а ?



Т е к с т :  О т а р  Д о в ж е н к о ,  К и ї в  |  Ф о т о :  П е т р о  А н д р у с е ч к о

а з інших ведучих: із ефіру 5 каналу 
зникли іронічне шоу „5 копійок“ 
і програма „Я так думаю“. Остання 
відрізнялася від інших політичних 
ток-шоу інтелігентністю та потуж-
ним представництвом експертів 
та журналістів, що робило дис-
кусію змістовнішою. Причиною 
закриття назвали брак коштів на 
виробництво. Припинилась також 
програма „Готовий відповідати“, 
створена за форматом Бі-Бі-Сі 
Question Time. Нині ТРК „Україна“ 
запустила новий проект за схожим 
форматом – „Відкритий доступ“ 
із ведучим Андрієм Данилевичем, 
який запам’ятався українським 
телеглядачам як еталон журна-
лістської сервільності за часів 
своєї роботи на каналі „Інтер“. Ця 
програма, втім, виходить у записі. 
Щоденне шоу „Шустер live“, яке 
часто висвітлювало дражливі для 
влади теми, з осені не виходитиме 
– канал „Україна“ пояснив відмову 
від проекту незадовільними рей-
тингами.

Таким чином, із приходом до 
влади Віктора Януковича та його 
команди політичних телепроектів 
поменшало вдвічі. Що цілком від-

повідає потребам нової влади, яка 
не вміє й не любить звітувати перед 
суспільством, а відтак воліє стан-
дартизувати й узяти під контроль 
інформаційні потоки. Не секрет, 
що для цієї влади путінська Росія 
є зразком для наслідування...

„Чорні списки“ Тимошенко
Наскільки контрольованою є ре-

дакційна політика ток-шоу? По-
чнімо з того, що двоє з чотирьох 
ведучих великих політичних 
ток-шоу українського телебачен-
ня – іммігранти, колишні зірки 
російського телебачення. Цьому 
факту знаходили різні пояснення: 
„малоросійський“ провінційний 
комплекс, брак професійних кадрів 
серед українських журналістів, 
невіра у власні сили тощо. Після 
виборів ми побачили, як Євгеній 
Кисельов, який був у Росії гнаним 
нонконформістом, в ефірі найпо-
пулярнішого в країні телеканалу 
„Інтер“ прямим текстом нахвалює 
нового президента. І це ведучий, 
перед яким у перший рік роботи 
в Україні виструнчувались місцеві 
політики, боязко почуваючись 
у присутності московської теле-

зірки. Стало ясно: конкурентною 
перевагою ведучих-варягів є їхня 
байдужість до внутрішніх україн-
ських справ. І, відтак, готовність 
відпрацьовувати свою чималеньку 
зарплату у спосіб, неприйнятний 
для більшості українських ведучих 
досить високого фахового рівня, 
не відчуваючи мук громадянського 
сумління. 

Савік Шустер, якого традиційно 
вважали носієм західних стандартів 
телебачення та мало не уособлен-
ням свободи слова, у вересні мину-
лого року був випадково викритий 
у залаштункових домовленостях із 
Партією регіонів, представникові 
якої, Ринату Ахметову, належить 
ТРК „Україна“. Як виявилось, перед 
ефіром з Юлією Тимошенко, запла-
нованого у форматі прес-клубу, 
ведучий прибув до офісу партії на 
переговори з одним із її лідерів Бо-
рисом Колесниковим. Той пообіцяв 
заборонити ефір, якщо в ньому не 
буде представників опозиції; тоді 
Шустер запропонував регіоналам 
інсценувати незапланований візит. 
Троє депутатів від Партії регіонів 
практично паралізували програму, 
звівши її до емоційної перепалки 



22

я к  в и й т и  з  п е к л а ?

з Тимошенко й не давши журна-
лістам поставити і десятої частини 
заготовлених запитань. Зрештою, 
коли історія вийшла на світло, Шус-
терові довелось публічно перепро-
сити глядачів і учасників програми 
й пообіцяти, що більше подібного 
не станеться. На практиці, однак, 
домовленості з політиками не 
припинились, адже ефір ток-шоу 
– занадто важливий стратегічний 
ресурс для власників телеканалів, 
аби дозволити редакціям визнача-
ти його наповнення самостійно. 

Навіть відносно демократичний 
формат прес-клубу, використову-
ваний під час виборчої кампанії 
кількома телеканалами, потрапив 
під цензуру: штаби кандидатів ви-
магали від телеканалів узгоджувати 
з ними списки журналістів і викрес-
лювали звідти занадто доскіпливих, 
„колючих“. У „чорних списках“ Юлії 
Тимошенко, зокрема, опинився го-
ловний редактор каналу ТВі Роман 
Скрипін, кореспондент „Україн-
ської правди“ Сергій Лещенко 
та газети „Сегодня“ Олександр 
Чаленко. „Один із законів журна-
лістики – кожна публічна людина 
має право комусь давати інтерв’ю, 
а комусь не давати, – пояснив 
цю практику згадуваний Євгеній 
Кисельов. – І оскільки я запрошую 
політиків фактично на колективне 
інтерв’ю, то поважаю їхнє право 
обговорювати зі мною, хто стави-
тиме їм запитання. Це не значить, 
що хтось мені викручує руки, дик-
тує, кого кликати чи не кликати. Це 
питання взаємної поваги“. 

З приходом нової влади „вза-
ємної поваги“ стало, вочевидь, іще 
більше. Вслід за теленовинами, які 
протягом трьох місяців президент-
ства Януковича перетворилися на 
інструмент провладної пропаган-
ди, упокорення сьогодні загрожує 
й недобиткам ток-шоу. І дарма, що 
вихолощення і вилучення з ефіру 
повноцінного політичного полілогу 
суперечить інтересам аудиторії 
й, без сумніву, завдасть збитків 
телеканалам та їхнім власникам. 
Такі є парадокси українських реа-
лій – бізнес-логіка тут перемагає 
логіку національних інтересів, але 
легко поступається логіці інтересів 
влади. 

Українська 
журналістика: 
як вийти з Пекла?
Майже незалежна держава, відносно вільна преса, 
частково самостійна економіка… Упродовж 
двох десятків років Україні не вдається вийти 
з цього незавершеного стану на чіткіші політичні 
та світоглядні обрії. Не в останню чергу – через 
якість її друкованого й мовленого слова.

Часто кажуть, нібито більшості 
українців, – як і киргизів, азер-
байджанців, вірменів, молдаванів, 
– не потрібна справжня свобода 
слова. Буцімто, за винятком трьох 
балтійських країн, пострадянський 
соціум не накопичив достатнього 
громадянського ресурсу для під-
тримки вільної, зубастої, вимогливої 
до влади преси. А яке весілля – такі 
й музики.

Аргумент, сказати б, правдивий. 
Але лише частково. Бо преса та її 
аудиторія – системи взаємозалеж-
ні. Там, де політична влада вільну 
думку не обмежує, громадянське 
суспільство й економіка розви-
ваються успішніше. Як, наприклад, 
у країнах Північної Європи. На-
томість, скрізь, де неупереджений 
аналіз пробивається до читача 
в конкуренції з цензурою та пропа-
гандою, суспільні процеси повільні-
ші. Так було у 80-х роках у Греції та 
Португалії, так є нині в економічно 
успішних Сингапурі та Південній 
Кореї. У загальних рисах, україн-
ська ситуація відповідає світовій 
логіці. З кількома відступами від 
правил.

Всупереч чи завдяки?
Колись давно, в перші роки неза-

лежності, українська журналістика 
не мала інших обмежень у свободі 
висловлювань, крім гіперінфляції та 
власної некомпетентності пишучої 
братії. Несподівана свобода розли-
ла у повітрі дух п’янкої колективної 
наївності – святу віру, ніби десь за 
років 5 чи 10 ми за якістю та змістом 
журналістського продукту вийдемо 
на рівень польської та чеської пре-
си.

Проте, і через двадцять років 
після падіння Берлінської стіни 
українська медійна сфера навіть не 
наблизилася до формату останніх 
років „Солідарності“. Так і не з’яви-
лося, попри кілька спроб, потужної 
й впливової щоденної газети, яку 
б однаково читали й поважали по 
всій країні. Такої, як „Монд“, „Газе-
та Виборча“, „Реcпубліка“, „Лідове 
новіни“… Не виникло сучасного 
громадського телебачення. Не 
відбулося загальнонаціонального 
радіопроекту. Українські мас-медіа, 
за винятком, можливо, інтернет-
видань, залишаються тематично 
й соціально сегментними, розрахо-
ваними щораз на конкретну, тільки 
„свою“ аудиторію.

Чому так сталося? Відповіді 
треба шукати у трьох площинах: 
історично-політичній, економічній 
та фаховій.

Почнемо з буремного грудня 1991 
року, кілька тижнів після референду-
му про незалежність. Тодішній голо-
вний редактор „Молоді України“ 
Володимир Боденчук зажурений 
повертається з Варшави. Перепо-
відає діалог із польським колегою:

– Ось скажи, – запитував той, 
– якби зараз українців попередили: 
аби стати вільними, треба погоди-
тися довгі роки бути бідними? Вони 
б також проголосували за вихід із 
СРСР?

– Не знаю, – чесно відповів укра-
їнський редактор.

– А от поляки краще б обрали го-
лодну свободу, ніж сите поневолен-
ня, – впевнено зазначив анонімний 
польський журналіст.

Тоді ціла Україна активно обгово-
рювала фразу, якій судилося стати 



23

крилатою: „ковбаса чи колбаса 
– аби вона була“. Хтось обурю-
вався, а хтось і погоджувався. Час 
довів, що ті, кому свобода й гідність 
є дорожчими за матеріальний ком-
форт, і нині залишаються в меншо-
сті. Правильно тоді засмутився 
Володимир Боденчук. Не підвела 
його професійна інтуїція. Як на 
рівні суспільства, так і на рівні спе-
цифічного журналістського про-
шарку, більшість шукає передовсім 
фінансової стабільності. „Політич-
но непритомні“, – скаже пізніше 
про них Оксана Забужко.

„А кому в світі, в масі потрібна 
свобода? – розмірковує колишній 
дисидент, правозахисник та літе-
ратурний критик Леонід Плющ. 
– Навіть у Франції можна спосте-
рігати, як легко маси сприймають 
несвободу. На відміну від Росії, 
українці (не лише етнічні) набагато 
більше свободолюбні, ніж мешкан-
ці Росії. Недарма російська демо-
кратія до останнього часу з надією 
дивилася на Україну. Традиції, ко-
рені рабської свідомості в Україні 
не такі глибинні. Інша справа, що 
та українська волелюбність часто 
переходить у таку анархію, яка 
унеможливлює пошук спільних 
рішень“.

У перші роки незалежності, десь 
аж до призначення прем’єром 
Павла Лазаренка, українська вла-
да дійсно, на системному рівні, не 
чинила жорсткого тиску на мас-ме-
діа. Сталося так не завдяки її над-
мірній демократичності. Тодішні 
керманичі трохи іншим займалися: 
активно накопичували первинний 
капітал. А журналісти – на колек-
тивному рівні – не надто турбували 
владу надмірною вимогливістю.

Стандарти неупередженої 
демократичної преси застосо-
вувала по великих містах лише 
елітна меншість. Критична ж маса 
працівників пера та мікрофона, 
свідомо чи ні, залишалася під впли-
вом ленінського визначення преси 
– „привідний пасок партії“. Тобто 
щиро вірила, ніби роль журналіс-
та – роз’яснювати начальницькі 
думки народу. На чому й зосеред-
жувалася.

Були, звичайно, і зухвале убив-
ство київського телевізійника 
Вадима Бойка, і непереконливе 
самогубство луганського газетя-
ра Петра Шевченка, і загадкове 
смертельне отруєння у Чернівцях 
Віктора Фреліха. Розслідування 
цих загиблих журналістів про гро-

Т е к с т :  А л л а  Л а з а р е в а ,  П а р и ж  |  Ф о т о :  П е т р о  А н д р у с е ч к о



24

я к  в и й т и  з  п е к л а ?

ші Компартії, про дивне облисіння 
дітей у Чернівецькій області, про 
зловживання регіональної влади 
так і залишилися недописаними. 
А їхня страшна смерть – як не гірко 
про це казати – не стала каталіза-
тором для розвитку нової суспільної 
свідомості.

За право на професію
Справа Гонгадзе та журналістські 

бунти під час Помаранчевої рево-
люції вивели проблему стандартів 
журналістської праці на рівень сус-
пільної необхідності. Тоді рефор-
маторські зусилля журналістських 
активістів виявилися недостатніми. 
Вітчизняна преса так і не виборса-
лася з радянської звички коритися 
грубій політичній та економічній 
силі.

Не просто не зникли, але на-
впаки, розквітли пишним цвітом 
сумнівні комунікаційні, „джинсові“ 
проекти. Бігання з прес-аташе до 
журналістики та навпаки чомусь 
охрестили „журналістським біз-
несом“. Такого бізнесу, всіх цих 
чорно-білих піарів, і близько немає 

у розвинених країнах. Проте – хоч 
греблю гати – в Латинській Америці 
та в Африці, а також по країнах ко-
лишнього СРСР.

Леонід Плющ називає наступні 
хронічні проблеми української 
журналістики: моральна й інте-
лектуальна безвідповідальність 
переважної маси. Майже цілковита 
відсутність діалогу в пошуках інфор-
маційної істини. Групівщина. Радян-
щина, яка для України означала 
тотальну провінціалізацію. В цілому 
українська преса так і залишилася 
провінційною, хуторянською. Але 
це випливає зі стану української 
культури, масової й офіційної: 
суцільний соцреалізм, з варіацією 
нацреалізму. ХІХ сторіччя в ХХІ-ому. 
Український варіант соцреалізму 
– солодкавість (вишнево-солов’їний 
сюсюрреалізм).

Л. Плющ вважає, що справжня 
культурна еліта в Україні тільки 
народжується. Якщо поглянути на 
досвід практично всіх постколоні-
альних держав, то подібний шлях 
судився більшості країн світу. За 
статистикою міжнародної пра-

возахисної світової мережі IFEX 
(International Freedom of Expression 
eXchange), понад півтори сотні з-по-
між 193 країн світу мають гострі 
проблеми зі збором, перевіркою 
та розповсюдженням об’єктивної 
інформації.

Отже, в контексті світових тен-
денцій та з огляду на історичні об-
ставини, нова українська влада не 
оригінальна. Скрізь, де не вдалося 
збудувати ефективну правову дер-
жаву, олігархія, свідома власних 
інтересів, як може – перешкоджає 
й розвитку вільної думки, й станов-
ленню потужного середнього кла-
су. Втім, закономірність не означає 
приреченість.

Рух „Стоп цензурі“, мабуть, впер-
ше в українській історії намагається 
поставити до дії механізми колек-
тивного журналістського спротиву. 
У довготривалій перспективі, доля 
цього починання найбільше зале-
жить від позиції не так журналістів, 
як найширшої громадської думки 
читачів, слухачів та глядачів. Інак-
ше протести кількох сотень роз-
чиняться в болоті багатомільйонної 

Т е к с т :  А л л а  Л а з а р е в а ,  П а р и ж
Ф о т о :  П е т р о  А н д р у с е ч к о



25

байдужості. Як уже траплялося 
в українській історії в ХVII та на 
початку ХХ століття.

Нинішня українська влада 
– класична компрадорська бур-
жуазія – логічна в тому, чим вона 
є. Чекати від неї добровільних по-
ступок, що на загальному, що на 
вузькомедійному рівні, було б ве-
ликою наївністю. Настав час гру-
бій силі протиставити силу мудру. 
Силу колективного розуму, що 
гартується у вільному інтелекту-
альному обміні. Не менш наївним 
також було би сподіватися лише 
на таланти та енергію окремих 
пассіонаріїв. Потрібні не тільки 
нові лідери, але й нові, вимогливі 
до влади громадяни. Не лише 
ідеалісти, а й ті, хто здатен дієво їх 
підтримати.

Розтопити читацьку недовіру до 
журналістської праці, успадкова-
ної з радянських часів та зміцненої 
аморальною практикою прихова-
ної реклами, буде не просто. Бага-
тьом „маленьким українцям“, суто 
на побутовому рівні, легше жити 
за звичкою, не шукаючи пригод та 
небезпек. Саме такий герметично 
замкнений, протополітичний кон-
серватизм і дозволяє масово при-
ходити до влади корумпованим та 
некомпетентним політикам. Саме 
цей психологічний тип найбільше 
поширений з-поміж українських, 
азербайджанських, парагвай-
ських, алжирських та інших, їм 
подібних, виборців.

Колись, наприкінці 80-х років, 
тодішній чеський дисидент та май-
бутній президент країни Вацлав 
Гавел висловив влучну й мудру 
думку: „Справа не в тому, щоб 
потрапити до Раю. Нині нам по-
трібно вийти з Пекла“

Для України такий проект був би, 
мабуть, найбільш реалістичним. 
Специфічно для журналістів, він 
би означав усвідомлену потребу 
виборсатися з брехні. Про корпо-
ративну солідарність з власником 
мас-медіа, про „бізнесові“ засади 
професії та про незабутній „при-
відний пасок“ товариша Леніна. 
Всі ці модерні та архаїчні способи 
маніпуляції не мають нічого спіль-
ного з професією.

На просторі колишнього СРСР термін „екстремальна журналістика“ ду-
же популярний. Звичайно, називаючи десять років тому свою організацію 
„Центром Екстремальної Журналістики“, я в це вкладав розуміння того, що 
ми будемо займатися військовою журналістикою. Це був час, коли у Кремль 
прийшов Володимир Путін. Але вже за рік чи два стало зрозуміло, що вся 
російська журналістика стала екстремальною. 

Влада почала порушувати закони, переслідувати журналістів, саджати їх 
у в’язниці,   з’явилася величезна кількість кримінальних справ проти праців-
ників ЗМІ. Вся російська журналістика працювала і працює в екстремаль-
них умовах, дуже схожих на військові. 

Коли ми створювали Центр, хотіли допомагати журналістам, які працю-
вали у Чечні. Але коли ситуація погіршилася, почали робити моніторинг. 
Це була дослідницька праця, що допомагала міжнародним організаціям 
(ОБСЄ, Рада Європи, ЄС) зрозуміти те, що відбувалося зі свободою слова 
у колишніх республіках СРСР.

Як не прикро, більша частина країн колишнього СРСР будують свою по-
літику за прикладом Росії. Вже давно можна було помітити, що політична 
ситуація у Росії впливає на більшу частину інших країн. Наприклад, лібе-
ральна політика Бориса Єльцина мала вплив на незалежну журналістику 
у Киргизстані, де саме у цей період почало виходити чимало незалежних 
газет. Те саме можна сказати про Казахстан і перші роки Назарбаєва. На-
гадаймо й лояльні відносини у Молдові... Але тільки-но з’являється Володи-
мир Путін, його політику щодо незалежної преси також можна відслідкува-
ти і в інших країнах колишнього СРСР. Погіршується стан з журналістикою 
у Киргизстані, у Білорусі ситуація практично не змінюється. І тільки-но прий-
шов до влади в Україні друг Кремля Янукович, в українських журналістів теж 
виникли проблеми.

Єдина країна, яка не зазнає політичного впливу Росії – це Грузія. В них 
є власні проблеми, пов’язані з тим, що демократичні зміни тут почалися 
лише шість років тому. До цього був довгий період консервації радянської 
спадщини, тому проблеми у Грузії – не в поганих відносинах між владою 
і журналістикою. Грузія – єдина країна колишнього СРСР, де заборонене 
створення державних медіа. Тут дуже гарне законодавство, воно відповідає 
усім вимогам ЄС і Ради Європи. Однак проблема в тому, що в цій країні бу-
ла погана освіта журналістів, унаслідок чого тепер у грузинських ЗМІ пра-
цює багато людей з радянським менталітетом. Але все це можна змінити. 
Грузинська журналістика, порівняно з іншими країнами колишнього СРСР, 
найбільш незалежна і тому тут є гарні перспективи для розвитку. Головне, 
що в країні є атмосфера, яка допомагає розвитку незалежності медіа. 

А щодо Росії, тут незалежної журналістики практично немає. Журналісти 
з незалежними поглядами, люди, які поважають демократичні принципи, 
тепер в основному в Інтернеті. Є певна кількість журналістів, які пишуть. 
Але це не можна вважати їхньою професією, оскільки незалежного медіа-
бізнесу в Росії не існує.

Якщо подивитися на ситуацію в Україні, за останніх п’ять років було 
створено достатньо багато журналістських організацій, є досвід боротьби. 
Українські журналісти навчилися чинити опір, вони знають, як це робити. 
У мене є надія, що вони зможуть захистити себе і свою свободу. Все ж мен-
талітет українських журналістів дуже сильно відрізняється від їхніх росій-
ських колег, у них великий досвід захисту своїх прав, і вони впораються. 

На жаль, часто буває, що журналісти їдуть туди, де краще. Наприклад, 
журналісти з Росії приїжджають працювати в Україну, а нині українці їдуть 
в Грузію. Я сподіваюсь, ця мандрівка завершиться у Грузії.

Олег Панфілов, 
експерт ОБСЄ зі свободи ЗМІ, в 2000-2010 рр. – директор „Центру 

Екстремальної Журналістики“ (Москва)

„Військові“ умови 
російської журналістики

25



26

я к  в и й т и  з  п е к л а ? Т е к с т :  В і к т о р  З а м я т і н ,  К и ї в  

Головна проблема українського 
інформаційного середовища по-
лягає в тому, що з нього неможливо 
дізнатися про те, що насправді від-
бувається у реальному житті. Зокре-
ма, ціла низка значимих суспільних 
фактів або зовсім не отримали на-
лежного висвітлення у засобах ма-
сової інформації, або ж інформація 
про них була явно недостатньою. 
Такими були, зокрема, реакція ЗМІ 
на нещодавню загибель київського 
студента у відділенні міліції, інфор-
мація про харківські домовленості 
президентів України і Росії, повідо-
млення про продаж стратегічних 
підприємств (металургійні заводи 
„Запоріжсталь“ і імені Ілліча). Ре-
гіональні новини фактично відсутні 
у випусках телевізійних новин і на 
сторінках київських газет.

Я ще кілька років тому наголо-
шував на тому, що свобода слова 
в Україні існує, хоча іноді – в дуже 
специфічний спосіб, щонайменше, 
з 1991 року. Сьогодні справи зі 
свободою преси менш оптимістич-
ні. У тому, що стосується її зако-
нодавчого забезпечення, то чинне 
українське законодавство цілком 
відповідає сучасній європейській 
практиці. Але імплементація цього 
законодавства, причому як з боку 
держави і владних органів, так 
і з боку власників і топ-менеджмен-
ту засобів масової інформації дуже 
часто є незадовільною, такою, що 
не спрямована на захист потреби 
суспільства в отриманні об’єктивної 
незаангажованої і всесторонньої 
інформації. 

Можна швидше говорити про 
наступні речі. По-перше, за кілька 
останніх років сталася надзвичай-

но помітна професійна деградація 
працівників ЗМІ (журналістів, ре-
дакторів, продюсерів). Сьогодні 
практично неможливо знайти дій-
сно фахових журналістів і оглядачів, 
які б, зокрема, працювали у таких 
сферах, як зовнішня політика, 
міжнародні новини, біржі та цінні 
папери, фінанси, енергетика, обо-
рона, право, промисловість, тран-
спорт, макроекономіка, а особливо 
– суспільство, регіональний розви-
ток і будівництво нації. Насправді 
таких журналістів дуже мало, на 
загальному тлі їхні матеріали можна 
просто не помітити. Жанр журна-
лістського розслідування фактично 
відсутній, при тому, що насправді 
журналісти, які мають необхідний 
досвід, в Україні є. 

Журналістські школи, що були 
чинні в часи СРСР і у пострадян-
ський період, себе вичерпали і фак-
тично припинили своє існування. 
Натомість нової якісної української 
журналістської школи, яка була 
б невід’ємною частиною загально-
європейського інформаційного 
простору, так і не було створено. 

По-друге – характерною озна-
кою української медіа-продукції 
є те, що висвітлення в українських 
ЗМІ, і передусім – на телебаченні 
і в регіональній пресі політичних 
процесів не дає змоги зрозуміти, 
які цілі та ідеологію мають політичні 
сили, присутні сьогодні у великій 
політиці, хто є їхньою суспільною 
опорою, якими є джерела їх фі-
нансування, що вони пропонують 
суспільству.

Більшість журналістів у кращому 
разі тільки в теорії обізнані з при-
йнятими в європейських країнах 

стандартах своєї професії і зовсім 
не бажають дотримуватися їх на 
практиці. Так, наприклад, часто 
у повідомленнях практично не-
можливо знайти межу, після якої 
закінчується власне інформація 
і починається коментар. 

Мас-медіа, що належать пред-
ставникам крупного бізнесу, ніколи 
не виступають з критикою дій своїх 
власників та їхніх компаній. Те 
ж саме стосується мас-медіа, що 
є об’єктом державної чи комуналь-
ної власності (у державній влас-
ності перебуває, зокрема, Перший 
Hаціональний телевізійний канал, 
газети „Голос України“ та „Урядовий 
кур’єр“). 

По-третє, зворотній зв’язок між 
видавцями і суспільством практично 
відсутній. Жоден видавець в Україні 
не зміг створити сучасної загально-
національної суспільно-політичної 
газети (газети „День“, „Дзеркало 
тижня“, „Високий замок“ тощо не 
є національними виданнями, оскіль-
ки орієнтовані на дуже вузьке коло 
читачів, „Газета по-киевски“ (і кілька 
регіональних випусків) в жодному 
разі не є серйозним національ-
ним виданням, спрямованим на 
об’єднання нації). Те ж саме стосу-
ється численних журналів і ділових 
видань. 

Коли йдеться про спроби тиску на 
ЗМІ, утиски свободи слова і свободи 
преси з боку держави, владних ор-
ганів, окремих осіб, партій, корпо-
рацій, то не слід забувати, що всі ці 
речі часто позитивно сприймаються  
власниками і керівництвом медіа 
та й самими журналістами, і вони 
комфортно існують у таких умовах, 
або ж просто побоюються втрати-

Хвороби української 
журналістики
Українська журналістика переживає надзвичайно серйозну 
системну кризу. Якщо висловитися дуже коротко, то виявиться, 
що медіа-спільнота, яка склалася в Україні, не має ні достатнього 
впливу на процеси, що протікають у суспільстві і державі, ні навіть 
достатнього розуміння цих процесів і своєї власної ролі і завдань 
у розвитку суспільства. Вона значною мірою існує в інформаційному 
і культурному просторі, створеному за межами України, часто 
підтримує міфи, що нав’язуються українському суспільству ззовні. 



27

ти роботу. Йдеться як про відсутність 
реального спротиву, так і про редак-
ційну політику, в основі якої самоцен-
зура. Таким чином, мас-медіа значно 
більше переживають про заробіток 
і можливості втриматися на ринку – не 
завжди за рахунок конкурентних пере-
ваг. Відтак проблема якості інформації 
відходить на другий план. Це зумовлює 
зворотню реакцію з боку суспільства. 
Про якусь професійну етику медіа-
спільноти зазвичай говорить лише не 
надто велика група, головним чином, 
київських журналістів.

Медіа не сприймаються в суспільстві 
в ролі лідера, визначного суспільного 
авторитета, якому безумовно дові-
ряють. Показники довіри суспільства 
до українських ЗМІ, за результатами 
опитувань громадської думки, завжди 
перевищують показники довіри до 
іноземних ЗМІ (у тому числі – росій-
ських, які значна частина суспільства 
не сприймає як „чужі“), проте це не 
повинно вводити в оману. ЗМІ не ско-
ристалися шансом відбутися в якості 
сильного публічного інституту, який 
має безумовний вплив на владу. 

Втім, цей шанс не втрачено. З усією 
очевидністю можна констатувати за-
непад традиційної преси в усьому світі 
і початок нового розвитку електро-
нних медіа, які відразу пропонують 
споживачеві те, чого не може запро-
понувати жодне традиційне видання: 
інтерактивність, особисте спілкування 
і часто – спільну участь у виробленні 
новин і інформації. Однак не варто 
забувати, що її справжній розвиток 
буде можливим тільки тоді, коли інтер-
нет прийде в кожну родину і стане на-
стільки ж звичним явищем, як сьогодні 
телевізор. 

Слабкість та заангажованість укра-
їнських ЗМІ повністю витікають з рівня 
розвитку українського суспільства, яке 
ще не стало нацією. Воно не готове 
скористатися статтею Конституції, яка 
прямо зазначає, що єдиним джерелом 
влади в Україні є народ. Більшість лю-
дей готові змиритися з тим, що беруть 
участь у різних корупційних проявах, 
у тому числі – отримуючи „чорну“ за-
робітну плату. Інститути громадянсько-
го суспільства ще занадто слабкі, щоб 
отримати з боку населення підтримку 
й довіру, проте їхній розвиток вказує 
на те, що ці негативні тенденції мо-
жуть бути подолані. Отже, українські 
мас-медіа хворі на ті самі хвороби, 
що і суспільство в цілому – але це зо-
всім не означає, що ці хвороби зайшли 
у невиліковну стадію.

Свобода слова 
по#іспанськи

Цьогорічний XXVII конгрес Міжнародної федерації журналіс-
тів (МФЖ) відбувся в Іспанії, у містах Кадіс та Сан-Фернандо.

Цей захід проходить кожні три роки. Передостанній конгрес 
відбувся в Москві, зі стигмою вбивства Анни Політковської. 
Айдан Уайт, генеральний секретар МФЖ, на прес-конференції 
тоді заявив, що організація створить спеціальну комісію, щоб 
провести докладне розслідування трагедії. На жаль, справа 
залишилася тільки на словах.

Цьогорічний конгрес було урочисто відкрито 25 квітня в Теат-
рі де лос Кортес, де в 1810 році, під час окупації Іспанії Напо-
леоном, депутати тодішніх Генеральних Кортес Королівства Іс-
панія прийняли декрет, який гарантував свободу преси, а також 
декрет про дотримання основних прав людини та закон про 
рівноправність латиноамериканців.

Окремі дискусії конгресу проходили в дусі „без свободи сло-
ва не може бути демократії“. Його учасники зокрема обгово-
рювали питання, чи в часи сучасних технологій та економічної 
кризи можна знайти модель, яка гарантувала б у майбутньому 
якісну журналістику. На їхню думку, для цього важливо точно 
визначити межі між блоґерами та журналістами-професіона-
лами. А з другого боку, потрібно більше довіряти фрілансерам, 
які є необхідною складовою демократичної держави.

Голова урочистого відкриття, іспанський віце-прем’єр-міністр 
Марія Тереза Фернандез де ла Веґа у своїй промові закликала 
медіа допомогти „вгамувати оглушливий галас“ ЗМІ й перетво-
рити його на змістовну інформацію.

Айдан Уайт у своїй промові критично висловився про „вели-
ких медіа-магнатів, що монополізують ЗМІ для свого бізнесу“. 
Він відкрито закликав журналістів „очистити“ серйозну пресу 
від бульварщини.

Але основною темою, якою займався конгрес, була безпека 
журналістів. Саме про це і говорив голова голова Національної 
спілки журналістів України Ігор Лубченко: „Наша професія все 
більше несе загрозу життю колег. Гонорари за наші публікації 
і передачі нерідко виплачують кулями. І не тільки у ,гарячих 
точках‘“. Про трагічну смерть колег заговорив і шеф Союзу 
журналістів Росії Всеволод Богданов: „15 грудня – особливий 
день. Щороку ми проводимо День пам’яті загиблих журналістів. 
У Москву приїжджають родини тих, хто був, мабуть, більш смі-
ливим, впертим і менш обережним, ніж інші“.

Тему дискусії далі із запалом продовжували представники 
Кенії, Алжиру, Палестини та Мексики, яка все ще є країною 
з підвищеною небезпекою. За даними уряду, з 2000 року нар-
комафія у цій країні вбила 60 журналістів.

Паралельно з конгресом в Кадісі проходили збори Союзу 
іспанських журналістів та Міжнародний фестиваль свободи 
слова. Місто відвідало понад 600 журналістів з цілого світу.

Дана Мігалікова, Вальядолід, Іспанія

27



28

я к  в и й т и  з  п е к л а ?

Сумнозвісний „режим“, з усіма 
його жахіттями, – все ж таки не єди-
на, а точніше, не головна причина 
занепаду мас-медіа у Білорусі. Для 
того, щоб газета, журнал або навіть 
новинний інтернет-сайт виконували 
свої функції, в них необхідно вклада-
ти зусилля багатьох людей, краще за 
все – професіоналів. А ще потрібна 
аудиторія. Окрім вільного доступу до 
інформації, у цієї аудиторії має бути 
інформаційна культура, яка вихову-
ється роками. І, зрештою, найголо-
вніше: гроші. Хороші журналісти не 
будуть працювати за копійки, читачі 
не дізнаються про видання без ре-
клами, і навіть надійний хостинг, 
зрештою, щось коштує, не кажучи 
вже про друк. 

І якщо цього всього немає, то ви-
йде те, що називається „білоруська 
преса“.

Щоденне спустошення
Мені доводилося часто стикатися 

з цікавими історіями, які могли би 
послужити темою для журналіст-
ського розслідування або серії 
біографічних есе. На жаль, я ніколи 
за них не берусь: мені просто ніде 
їх публікувати, та і ніхто мені за це 
не заплатить. Приблизно в такій же 
ситуації знаходяться майже всі неза-
ангажовані владою журналісти, за 
винятком тих, хто працює на Росію 
або Україну. Мало хто береться за 
таку місію на свій страх і ризик, час-
тіше – заради ідеї, і майже завжди за 
це розплачується. 

Наприклад, навесні 2010 року га-
зета „Народная Воля“ опублікувала 
мемуари свідка Великої Вітчизняної ві-

йни, де він розказував про бандитизм 
радянських партизанів на окупованій 
німцями території Білорусі. Це ви-
кликало численні, хоча й абсурдні 
за стилем і змістом, відгуки-викриття 
у державній пресі, а також маріонет-
кові акції протесту ветеранів, дехто 
з яких, як виявилося, взагалі не був 
на війні. На жаль, ця публікація не 
досягла своєї мети-максимуму – вона 
залишилась у межах вузької ауди-
торії незалежної преси, а широка 
громадськість тим часом готувалася 
до грандіозного параду військової 
техніки під шквал пропаганди проти 
„фальсифікації історії“.

Примітно, що під час репетиції па-
раду 9 травня на одній з пожвавле-
них вулиць міста загорілася бойова 
техніка, а вже під час авіашоу ста-
лася неполадка одного з військових 
бомбардувальників. Тисячі людей 
спостерігали за цими картинами, со-
тні з них зняли події на фотокамери 
і мобільні телефони, і десятки цих 
свідчень потім з’явилися в інтернеті, 
також і на найбільших недержавних 
інтернет-порталах. Був би в Білорусі 
свій „Spiegel“, знімок літака, який 
мало не зачепив житлові будинки, 
прикрасив би його обкладинку, не 
кажучи вже про викривальну статтю. 
Однак державні ЗМІ проігнорували 
подію, а недержавні зупинила „стіна 
мовчання“ військових, чиновників 
і причетних осіб. 

Цензура зовнішня і внутрішня
У Білорусі цензури немає. Спеці-

альні комісії збираються дуже рідко, 
та і то у виняткових випадках, як, 
скажімо, публікація нової книги про 

війну. І білоруські журналісти можуть 
цілком вільно писати про все, що зна-
ють, – ось тільки дізнатися ні про що 
їм не дадуть. За законом, ви не маєте 
права отримувати інформацію від 
державних службовців, якщо ви не 
є акредитованим співпрацівником 
зареєстрованого видання. А в житті, 
навіть здолавши ці перешкоди, ви 
почуєте лише ідеологічно вірне зве-
дення вигаданих чисел і шаблонних 
фраз, немов прямо почерпнутих із 
радянської пропаганди. Якщо ж ви 
спробуєте отримати якусь інформа-
цію за допомогою неформального 
контакту, то вас, швидше за все, 
просто злякаються.

Страх висловлювати свою думку 
– найгірший наслідок інформацій-
ної політики білоруської держави. 
Його мають навіть незалежні ЗМІ 
і навіть у тих випадках, коли їм нічого 
не загрожує. Найсильнішою цензу-
рою тут є автоцензура і внутрішня 
редакторська цензура, і часом вона 
заважає працювати ще більше, ніж 
держслужбовці. Не можна говорити 
про гроші – відберуть, не можна 
критикувати колег – тебе почнуть 
вважати зрадником; владу також не 
можна лаяти – всі знають, що за це 
буває; але і хвалити її також не мож-
на ні у чому – як можна, після того, 
що вона з нами зробила! Таким 
чином, в інформаційному просторі 
запанував комфорт оббитої повстю 
палати, або ж ванни з ватяних ку-
льок, про яку мріє персонаж фільму 
„Клініка“.

За твердженням міністра інформа-
ції Олега Пролеськовського, станом 
на 1 травня 2010 року у Республіці 

Ванна із ватних кульок 
як метафора білоруського 
інформаційного простору
Справді, а коли у нас була свобода слова? Може, у той короткий 
проміжок часу між 1991 і 1994 роками, поки не прийшов до влади 
перший президент РБ? Можливо, тоді було дозволено набагато більше, 
ніж зараз, але під тягарем обмежень мало хто згадує ті часи. І важко 
вибрати на цьому шляху якісь віхи: події, що принижують гідність 
журналістів і не дозволяють їм працювати, з тих пір трапляються 
щороку. І гірше за все те, що це вже стало рутиною.



29

Т е к с т :  К а с я  К л ь о ш ,  с т у д е н т к а  Є в р о п е й с ь к о г о  г у м а н і т а р н о г о  
у н і в е р с и т е т у  н а  п р о г р а м і  „ М е д і а  і  к о м у н і к а ц і ї “ ,  В і л ь н ю с

Ф о т о :  а р х і в

Білорусь було зареєстровано 1281 
друкованих ЗМІ, 233 електронних 
ЗМІ, 8 інформаційних агентств (з цьо-
го 966 – недержавні). Таким чином, 
у останні кілька років у нас зберіга-
ється значна перевага недержавних 
ЗМІ у порівнянні з державними (спів-
відношення коливається у межах 2:
3). Якщо уточнити, то у теперішній 
час у нас зареєстрована 651 газета, 
з котрих 438 – недержавні. Тим не 
менше, у кіоску „Союздруку“ у центрі 
Мінська ви можете придбати всього 
три, може, чотири газети, в яких події 
висвітлюються не з офіційної точки 
зору. А точніше, висвітлюються хоча 
б якось об’ємно, оскільки найбільші 
державні видання користуються 
специфічними методами подання 
інформації, відпрацьованими ще 
у радянські часи. З цих чотирьох 
газет одна відлякує багатьох чита-
чів радикально-іронічним стилем 
(харизматичний редактор цієї газети 
видав в Росії роман з красномовною 
назвою „Параноя“). Друга газета 
присвячена економічній тематиці, 
що, знову ж таки, наші громадяни 
вважають надто розумною темою, 
щоби читати про неї в газетах. Ще 
дві – місцеві представники російської 
преси, які завдяки своєму міжна-
родному статусу можуть дозволити 
собі бути об’єктивними. Не у кіосках 
– у вуличних розповсюджувачів 
– можна придбати ще декілька не-
залежних газет, в основному на 
білоруській мові, які вже багато років 
балансують на межі повної заборо-
ни, потерпають від регулярних пере-
слідувань і атак у медіа-просторі... 
А що ж сталось з іншими?

Більшу частину з них ви можете 
побачити тут же – у кіоску вони за-
ймають гідне їм місце, але, на жаль, 

не найвидніше. Вашій увазі пропо-
нується близько десяти наймену-
вань про те, як доглядати за садом 
і городом, ще більше – про те, як 
вилікуватися від усіх хвороб (написи 
на деяких стверджують, що вони 
„заряджені на здоров’я“ народними 
цілителями). Помітні сегменти преси 
присвячені криміналу і прибульцям, 
а також кросвордам та анекдотам. 
Чи варто говорити, що майже всі ці 
видання – недержавні? А на найвид-
нішому місці виставлені білоруські 
журнали: ця публіка ще строкатіша, 
але якщо вам потрібно якісне читан-
ня про культуру, суспільство чи по-
літику, то ваші потреби залишаться 
незадоволеними. 

Закордон не допоможе
Завдяки таким закордонним ор-

ганізаціям, як Open Society Institute, 
а також різним європейським фон-
дам для підтримки демократії, у Біло-
русі існує досить багато медіапроек-
тів – в основному інтернет-журналів 
культурної, суспільної і політичної 
тематики. Здавалося б, ось він, вихід, 
– але, за моїми спостереженнями, 
лише один з десяти таких проектів 
виявляється життєздатним. Точну 
статистику не скаже ніхто: все, що 
стосується грошей з-за кордону, від-
бувається у дуже глибокій тіні, роз-
сіювати яку не вигідно нікому. Такі 
ресурси доволі рідко намагаються 
вийти на велику аудиторію: для звітів 
їм достатньо їхніх ста людей, з котрих 
половина – автори цього і інших та-
ких самих проектів. І інший недолік, 
що випливає з першого – ідейна 
прямолінійність матеріалів, які є не-
наче дзеркальним відображенням 
державної пропаганди.

Насправді ми вже втомились чи-

тати у закордонних ЗМІ про те, як 
у нас погано. І ще гірше це впливає 
на молодь. Позиція „нам усі винні, бо 
ми у центрі Європи і у нас диктату-
ра“ є доброю для отримання грантів 
і для ведення суспільної діяльності, 
але вона підточує зсередини на-
віть найбільш перспективні плоди 
цієї діяльності. У деяких білоруських 
незалежних сайтів спостерігається 
синдром „балуваної дитини“: що ми 
не зробимо, це все проти диктатури 
і тому – добре за замовчуванням. 
Добрі чужі ідеї, якщо вони вкрадені 
на благо демократії, добрі погані 
фотографії, якщо вони зроблені 
з думкою про Незалежну Білорусь, 
і тим більш прекрасні неграмотні, 
нечитабельні тексти, що містять не-
перевірену інформацію, подекуди 
написані на вигаданій мові – багато 
з тих, хто використовує дорадян-
ський правопис, „тарашкевицю“, ні 
разу не потурбувались уважно про-
читати її класичні і сучасні грамати-
ки. Великою загадкою для мене є те, 
чому за проекти, які фінансуються зі 
сторони, дуже рідко беруться про-
фесіонали „немолодіжного“ віку – 
і мене зовсім не дивує, що найбільш 
життєздатнішими і добросовісними 
з них, як наприклад www.budzma.org 
і n-europe.eu, створюються і керу-
ються людьми, що народились і ви-
росли у СРСР. Слід зауважити і те, 
що цим людям пощастило постійно 
бувати за кордоном...

Пам’ятаєте, чим архітектор від-
різняється від бджоли? Перш, ніж 
взятися за свою будівлю, він вже 
побудував її у своїй голові. Саме 
цього не вистачає багатьом твор-
цям білоруських незалежних медіа. 
У їхньому житті, лише якщо частина 
його не пройшла за кордоном, від-
сутній досвід не тільки створення, 
але і читання вільної преси. Я не 
кажу про іноземні стажування 
і майстер-класи, які доступні віднос-
но багатьом. Мова йде про неза-
лежну пресу у повсякденному житті: 
хто і чому її купує, хто і коли читає, 
що сподівається у ній знайти і які ви-
моги ставить до змісту і виконання. 
Ці дуже прості уявлення допомогли 
б уникнути багатьох недоліків, 
головними з яких є невиправдане 
месіанство і волаючий непрофесіо-
налізм. І нехай ми не Франція і у нас 
нема свого „Фігаро“, деякі кордони, 
які стримують розвиток білоруської 
преси, існують насправді лише у на-
ших головах.



30

я к  в и й т и  з  п е к л а ?

А політичні зміни 80-х пов’язані зі 
змінами в якості та кількості медіа, 
які звертаються до громадян Польщі 
українською мовою. 

Відлига 50-х років, розвінчання 
сталінізму у Польщі внесли коректи-
ви у національну політику держави. 
Апогей відлиги, т.зв. жовтень 1956 
року, для нацменшин асоціювався 
з виникненням національних това-
риств та непольськомовних часопи-
сів. У результаті цього процесу було 
засновано Українське Суспільно-
культурне Товариство (УСКТ), відтак 
його друкований орган – тижневик 
„Наше Слово“. Аналогічно з’явили-
ся литовське, білоруське, єврейське 
товариства і видання їхніми мовами. 
Окрім преси, для українців були 
створені регіональні радіопередачі 
в Ольштині, Ряшеві, Кошаліні та 
передача польською мовою з укра-
їнською тематикою у Щецині. 

Така схема медіа нацменшини 
– одна багатотиражна газета 
(в часи Польської Народної Респу-
бліки наклад тижневика НС дотягав 
до 21 тис. примірників, видавалися 
додатки „Наша Культура“ та додаток 
для дітей „Світанок“), декілька пере-
дач на регіональних радіостанціях 
– проіснувала до демократичних 
змін 80–90-х років. 

 
Возвеличити та замовчати
Україномовні медіа в часи ПНР, 

особливо тижневик „Наше Слово“, 
виконували дуже важливу роль 
у процесі збереження мови і культу-
ри меншини. Тут друкувалися україн-
ські автори з СРСР, Чехословаччини, 
Румунії. Попри цензурні обмеження 
та політичний тиск, „Наше Слово“ 
мало резонанс в Україні, де цензу-
ра була набагато суворішою, ніж 
у Польщі. 

Проте україномовні медіа мусили 
віддавати данину епосі – возвеличу-
вати вождів пролетаріату, замовчу-
вати деякі історичні теми (післявоєнні 
депортації, церковна тематика і т.д.). 
Часто керівниками редакції ставали 

вірні слуги комунізму, що відштовху-
вало від них українців, яким з комуніз-
мом було не по дорозі. 

Зміни 80-х, пов’язані з виникненням 
руху „Солідарність“, спричинилися до 
руйнування монополії держави на ін-
формацію, в українському контексті 
це означало також виникнення сам-
видаву і нових видань українською 
та польською мовами. Після про-
голошення воєнного стану з’явився 
легальний журнал „Зустрічі“, напів-
легальне „Свічадо“, андеграундний 
фанзін „Відрижка“. Без контро лю 
цензури виходили: гданський 
„Листок мирян“, підляське „Слово“, 
сатирична „Голка“, газета „Жорна“ 
в Ольштині, у Вроцлаві –„Krag“. На 
Підляшші протягом 1987–1989 років 
виходили україномовні „Основи“, 
продовженням яких із 1991 року став 
щоквартальник, а зараз двомісяч-
ник, „Над Бугом і Нарвою“. 

Серйозні зміни закріпилися після 
червневих виборів 1989 року, коли 
Польща стала демократичною краї-
ною. Серед національних меншин 
виникло чимало організацій та ви-
дань, у тому числі й Греко-католиць-
кий часопис „Благовіст“ на Підляш-
ші, журнал „Над Бугом і Нарвою“, 
з’явилися нові радіо- й телепередачі 
українською мовою. 

Ще в часи ПНР українські активіс-
ти з УСКТ зверталися до влади з по-
стулатами створення телепередачі 
українською мовою та центральної 
радіопередачі, керуючись тим, що 
українці проживають не компактно, 
а розпорошені в рамках акції „Віс-
ла“, і мають найбільші проблеми зі 
збереженням мови й культури. Влада 
звернення проігнорувала. 

Щойно у політичній дійсності 90-х 
нові лідери громади розпочали за-
ходи, спрямовані на впровадження 
української мови до польського ТБ. 
Вдалося це у 1995-ому – почала 
виходити передача „Теленовини“, на 
регіональному рівні у Білому Стоці 
майже в той самий час з’явилася 
телепрограма для українців Під-

ляшшя. З 2002 року „Теленовини“ 
стали єдиною загальнопольською 
передачею, яка транслюється на 
мові меншини. Передача виходить 
раз на місяць у часовому режимі 
24 хвилин. У м. Ольштин 2005 року 
з’явилася регіональна телепередача 
„Український вісник“. 

Українська громада добилась 
і збільшення ефірного часу на Радіо 
Ольштин (із січня 2001-го передачі 
виходять щоденно), а також засну-
вання українських передач на ре-
гіональному Радіо Білосток у 1991 
році. Завдяки зусиллям Об’єднання 
українців Польщі 2003 року було 
засновано українські радіопере-
дачі „Кермеш“ на Радіо Краків, 
2005-го – радіопередачу на Радіо 
Вроцлав. 

Українську мову чути з 1990 року 
також у мовленні для закордону. На 
П’ятій програмі Польського радіо 
– „Радіо для закордону“ – 1992 року 
створено українську редакцію, в якій 
працюють журналісти-українці (гро-
мадяни Польщі та вихідці з України). 

Як великі гравці малих 
поглинають
Передачі на радіо та ТБ є складо-

вою польських громадських медіа, 
що, з одного боку, дає можливість 
існування (закон про громадські ме-
діа, європейські норми), а з іншого 
– створює залежність від політичних 
коливань, яким піддаються громад-
ські ЗМІ. Не треба довго шукати 
доказів, щоб переконатися, що по-
літична кон’юнктура сильно впливає 
на україномовні медіа, котрі пра-
цюють у системі громадських ЗМІ. 
Українці Польщі періодично змушені 
ставати на захист „Теленовин“ 
– збиралися підписи, писалися про-
тести. У 2009 році програму зняли 
з ефіру, мовляв, „задорога, замало 
глядачів“, Насправді причина була 
деінде – тодішнє праве керівництво 
Третього каналу TVP INFO ніяк не 
хотіло терпіти такої передачі. Про-
грама повернулася в ефір після 

Медіа меншини над Віслою
Виникнення й розвиток україномовних медіа у післявоєнній Польщі 
пов’язані з політичними подіями загальнодержавного масштабу. Без 
політичних змін годі було б очікувати, що у 50-х роках, 9 років після 
операції „Вісла“, з’явиться україномовний тижневик або радіопередача. 



31

Т е к с т :  П е т р о  Т и м а ,  В а р ш а в а  |  Ф о т о :  Л е с я  С і н і т о в и ч

того, як у справу втрутилися відомі 
польські політики. Про неї вперше 
заговорили також тузи українського 
парламенту – Ганна Герман та Ми-
кола Томенко. 

Зняття з ефіру – доволі яскравий 
приклад конфлікту, а повсякденна 
буденність малоприваблива – то 
коштів не вистачає, то журналістів 
у штат не беруть, то україномов-
на передача виходить о 23 годині 
в неділю. Здавалося б, Польща ніби 
є „солідним“ членом ЄС, успішним 
поборником економічної кризи, 
проте до європейських норм у плані 
медіа меншин – над Віслою ще да-
леко. Іншої схеми, окрім існування 
в структурі громадських ЗМІ, на-
разі не придумано, україномовні 
передачі, котрі на початку 90-х 
існували на регіональних комер-
ційних радіостанціях, давно зникли. 
Причиною стала відсутність коштів 
і консолідація у Польщі комерційно-
го ефіру; малих гравців (регіональні 
комерційні радіо і ТБ) поглинули ве-
ликі, а тим українська – ні до чого. 

На відміну від електронних медіа, 
на ринку преси помітних змін не від-
бувалось. Окрім „Нашого Слова“ 
(середній наклад – 3500 примір-
ників, видає Об’єднання українців 
Польщі), існують молодші видання 
– двомісячник „Над Бугом і Нарвою“ 
(видає Союз Українців Підляшшя), 
щоквартальник „Ватра“ (видає 
Об’єднання лемків), релігійний „Бла-
говіст“. Інколи україномовні сторінки 

вміщує „Przegląd Prawosławny“ (Пра-
вославний огляд).

Тижневик „Гомін“, журнали „Зустрі-
чі“, „Пертурбації“, „Вісник Закерзон-
ня“, газета „Жорна“, „Перемиські 
Дзвони“ – перестали виходити. 
Причини, перш за все, фінансові, ін-
коли організаційні. На даний момент 
утримуються лише україномовні ви-
дання, які мають солідного спонсора 
або в них є підтримка Міністерства 
внутрішніх справ та адміністрації 
(МВСіА), яке згідно із законом про 
меншини від 2005 року виділяє гран-
ти для меншин, в тому числі й для ЗМІ. 
Ось, наприклад, на „Наше Слово“ 
щорічно виділяється грант приблиз-
но 123 тис. доларів, що складає 50 % 
бюджету видання. Окрім держави, 
солідним спонсором є Церква. 

Попри велику кількість заробітчан 
з України (кількасот тисяч), у Польщі 
відсутня україномовна комерційна 
преса. Крім несерйозних розмов, 
заважає не той потенціал, не та 
традиція. 

Феномен, якого не помічають
Феноменом у Польщі є не лише 

існування доволі розвинутої (по-
при фінансові та інші проблеми) 
системи україномовних передач та 
друкованих ЗМІ, а й велика кількість 
журналістів-українців (автохтон-
ного походження, але й іммігрантів 
з Украї ни), які працюють або працю-
вали в передових польських медіа. 

Щодо центральних ЗМІ, то, зо-

крема, у „Газеті Виборчій“ працює 
Мирослав Чех, у щоденній газеті 
„Жечпосполіта“ – Тетяна Серветник, 
на громадському ТБ (TVP) – Марія 
Степан, Андрій Вархіл, Роман Крик, 
у минулому на TVP (в інформаційних 
програмах) працювала Єва Почтар. 
На громадському радіо працює 
Анна Шевчук, Андрій Рибалт, нещо-
давно в Радіоінформагентстві (JAR) 
працювала Анна Кузьма. Є ще кіль-
ка інших журналістів-українців на 
комерційному ТБ Polsa, ТVN. Тут ще 
слід дорахувати журналістів-укра-
їнців у регіонах, причому деякі з них 
– на керівних посадах (наприклад, 
Ігор Гривна у „Газеті Ольштинській“). 

Окрім тих, що відкрито призна-
ються до української меншини, існує 
немала група прихованих. Пробле-
мою, однак, є те, що ці люди ніяк не 
співпрацюють, ба навіть не зустрі-
чаються. Посольство України за 20 
років незалежності не додумалося 
організувати хоча б одну зустріч 
українських журналістів Польщі. 
У 2010 році вперше декому з них бу-
ло вручено грамоти посла України. 
За 20 років – оце і вся увага людям, 
які нерідко за допомогою польських 
ЗМІ реально впливали на імідж Украї-
ни. Про якесь навчання в Україні, 
поїздки на вибори за рахунок МЗС 
України або „study visit“ – забудьте. 
Кількість журналістів-українців, які 
досягли успіху – феномен, якому 
бракує уваги з боку України.

Збирання підписів під протоестом проти закриття української програми в польському ТБ. Лемкіська Ватра, липень 2009 р. 


